Tech

Abonnementsdiensten worden steeds belangrijker voor Apple

31 oktober 2019 11:51 Aangepast: 31 oktober 2019 15:34
Beeld © ANP

Apple wordt minder afhankelijk van de iPhone. Het is nog altijd het grootste verkoopsucces van Apple, maar abonnementsdiensten steeds belangrijker. Bijna een vijfde van de omzet komt nu uit diensten zoals muziekstreamingsdienst Apple Music en gamedienst Apple Arcade. De verwachting is dat dat alleen maar meer wordt. 

Diensten waar klanten een maandelijks bedrag voor betalen, worden voor Apple een steeds belangrijkere manier om geld te verdienen, verwacht Francisco Jeronimo van analisten bureau IDC. "De komende kwartalen verwachten we dat de omzet uit diensten met dubbele cijfers groeien." 

De omzet uit diensten steeg de afgelopen drie maanden tot 12,5 miljard dollar (11 miljard euro). Dat is 18 procent van de totale omzet van 64 miljard dollar. Tegelijkertijd bracht de verkoop van iPhones 9,2 procent minder op, blijkt uit de kwartaalcijfers van Apple.

Apple TV+ aanjager voor omzet

Dat de omzet uit diensten de komende tijd verder zal stijgen, komt vooral door de komst van Apple TV+, de videodienst en Netflix-concurrent van Apple die vanaf morgen voor 5 euro per maand beschikbaar is.

Apple kan daar op een aantal manieren van profiteren. Het agressieve prijsbeleid is er een van. "Die is met 5 euro per maand erg competitief. En mensen die Apple-apparaten kopen, krijgen de dienst een jaar gratis", zegt Jeronimo.  "Er zijn 1,5 miljard mensen met een Apple-product. Dat biedt een grote kans om snel te kunnen groeien."

Meer betalende gebruikers dan Spotify

Hij haalt de groei van Apple Music aan als voorbeeld. "Toen ze met die muziekstreamingdienst kwamen als uitdager van Spotify, moesten ze aan een inhaalrace beginnen. Maar ze hebben nu in de VS meer betaalde gebruikers van Spotify."

Jeronimo verwacht een vergelijkbaar effect voor de tv-streamingdienst. Daarom wordt Apple TV+ op termijn een belangrijke aanjager van de verdere omzet uit de diensten die Apple aanbiedt, zegt hij. 

Groei in wearables biedt kansen

Een andere tak waar Apple blijft groeien, is die van de wearables. Daar vallen onder andere de Apple Watch en de AirPod-koptelefoons onder. De omzet uit die productgroep groeide met 55 procent tot 6,5 miljard. 

Apple is marktleider op het gebied van smartwatches. En Jeronimo denkt dat Apple daar nog heel veel groeipotentie heeft, die ook weer schuilt in diensten. Diensten die er nu nog niet zijn, maar er wel snel zouden kunnen komen en de gezondheidszorg kunnen verbeteren. 

"Daar ligt een kans. Denk aan diensten die ouderen kunnen helpen: zoals meer informatie geven over of het analyseren van iemands gezondheid", zegt Jeronimo. En die informatie is ook heel waardevol voor zorgverzekeraars. 

Apple zorgverzekering?

Vanwege die potentie, zou het hem niet verbazen als Apple in de toekomst komt met een zorgverzekering, in samenwerking met zorgverzekeraars.

"Dat kan op dezelfde manier waarop ze nu een creditcard aanbieden met Goldman Sachs. Dan zou je via die zorgverzekering ook met korting een Apple Watch voor de helft van het geld kunnen krijgen. En zo bundelen ze producten met diensten", zegt hij. 

Abonnement op iPhones

Een andere manier om producten met diensten de combineren is een abonnementsdienst op iPhones. Apple zegt niet dat er zoiets komt, maar het is wel een stap dichterbij. 

Er zijn in de VS al abonnementen die mensen kunnen nemen, waarbij ze voor een vast bedrag per maand jaarlijks de nieuwste telefoon van Apple krijgen. En dat vindt ceo Tim Cook interessant.

"We willen het steeds simpeler en simpeler voor mensen maken om dit soort dingen maandelijks te financieren. We weten dat er veel gebruikers zijn die zo'n type terugkerende betaling willen, en we willen dat veel makkelijker maken dan het nu is", zegt Cook.

Kijk ook: eerste indruk Disney+

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`