Tech

Tiqets krijgt investering van 54 miljoen euro, onder meer van Airbnb

29 oktober 2019 18:24 Aangepast: 29 oktober 2019 19:12
Topman en mede-oprichter Luuc Elzinga van Tiqets Beeld © Tiqets

De Amsterdamse ticketverkoper Tiqets krijgt alweer groeigeld. Dit keer gaat het om 60 miljoen dollar (54 miljoen euro). Het is de grootste investering in het bedrijf tot nu toe. Eén van de geldschieters is Airbnb.

Als je in een stad bent weet je niet altijd precies wat er te doen is: welke musea en voorstellingen zijn er, is er nog plaats en hoe kom je aan kaartjes? Via Tiqets kun je dat allemaal regelen. Je hoeft dan niet 24 uur te wachten tot je je kaartje ook hebt en je hebt geen gedoe meer met papieren tickets, die je nog ergens moet zien te printen.

Het bedrijf zegt te zijn uitgegroeid tot één van de grootste online platformen waar je kaartjes kunt kopen voor musea en attracties in de wereld.

Reisbranche

Huizenverhuurder Airbnb lijkt er nu brood in te zien. "Net als Google heeft Airbnb een investeringstak waarmee het investeert in bedrijven waar ze in geloven. Het gaat dan met name om bedrijven in de reisbranche", zegt Tiqets-directeur Luuc Elzinga.

Ook HPE Growth en Investion, die eerder betrokken waren bij financieringsrondes, steken nu weer geld in Tiqets.  Elzinga is partner van Investion. Hoeveel van de 64 miljoen van Airbnb komt, wil hij niet zeggen.

"Airbnb vindt de markt waarin wij opereren heel interessant. Het is een grote, maar gefragmenteerde markt, die nog veel met papier werkt. Wij maken de markt digitaal. Ook is Airbnb onder de indruk van onze groei en van ons ict-systeem, waarmee je last minute kaartjes kunt boeken en met je mobiel toegang kunt krijgen tot een museum of voorstelling." 

Vijf jaar oud

Tiqets bestaat sinds 2014. Vorig jaar november kreeg Tiqets een investering van 23 miljoen dollar, in mei 2017 van 17 miljoen dollar en in maart 2016 van 4 miljoen dollar. Daarmee is de huidige geldinjectie groter dan de eerdere investeringen bij elkaar. 

Bij het bedrijf werken nu 200 mensen, waarvan 160 in Amsterdam. Het bedrijf gebruikt het geld om verder te groeien.

"We zijn nu groot in Europa, Amerika en bijvoorbeeld Dubai maar we willen ook Aziatische landen zoals Japan veroveren. Het kost veel tijd en mankracht om al die musea en theaters ervan te overtuigen dat ze zich bij ons moeten aansluiten. Ook moeten de ict-systemen verder ontwikkeld worden, want al die musea hebben een ander it-systeem dat aan het onze gekoppeld moet worden, zegt Elzinga." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van