Tech

Google claimt doorbraak quantumcomputer, IBM bestrijdt die claim

24 oktober 2019 11:02
Beeld © Google-ceo Sundar Pichai poseert naast de quantumcomputer van Google.

Google zegt dat het een doorbraak heeft bereikt in de ontwikkeling van de quantumcomputers. Zo'n computer van Google zou een superingewikkelde berekening hebben gedaan met een snelheid die met normale computers niet mogelijk is. Maar concurrent IBM trekt beweringen van Google in twijfel.

Google claimt dat de quantumcomputer van het bedrijf slechts drie minuten en twintig seconden nodig heeft voor een bizar ingewikkelde wiskundige berekening.

In een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Nature schrijft Google dat de snelste 'normale' supercomputer daar tienduizend jaar over zou doen. Dus is zogenaamde quantumsuperioriteit bereikt, zegt Google.

Claim is erg ambitieus

Maar concurrenten IBM en Intel vinden dat Google wel erg hard van stapel loopt. IBM zegt dat dezelfde berekening in nog geen drie dagen gedaan kan worden door een 'klassieke' computer.

IBM noemt Google's experiment 'een uitstekende demonstratie' van de vooruitgang in de ontwikkeling van quantumcomputers. Maar het is volgens hen geen bewijs dat quantumcomputers nu al superieur zijn ten opzichte van supercomputers.

Dat punt wordt pas bereikt als quantumcomputers dingen kunnen doen, die klassieke computers niet kunnen, schrijft IBM in een reactie op de claim van Google.

Google zou in zijn schattig zijn uitgegaan van een worst-case-scenario. IBM zegt dat de tweeënhalve dag die klassieke computers nodig zouden hebben, ook nog omlaag gebracht zou kunnen worden.

Concurrentie werkt ook aan quantumcomputers

Google is niet enige bedrijf dat bouwt aan quantumcomputers. IBM, Microsoft en Intel hebben ook grote teams met wetenschappers die werken aan de technologie.

Ook in Nederland zijn wetenschappers bezig met quantumcomputers. Op de TU Delft werd eerder dit jaar een lab geopend waarin wetenschappers zo'n computer bouwen.

Microsoft Quantum Lab geopend in Delft: 'Het wordt heel spannend'

Hoge verwachtingen van quantumcomputers

Er wordt veel verwacht van de ontwikkeling van quantumcomputers, omdat die veel sneller berekeningen kunnen doen dan traditionele computers. Daardoor kunnen zij problemen oplossen die met de huidige technologie onmogelijk zijn.

Dat komt omdat ze anders werken dan traditionele computers. Die werken namelijk volgens het principe dat een informatie-eenheid, bits genaamd, 0 of 1 kunnen zijn.

Maar bij quantumcomputers gaat dan anders. Die werken niet met bits, maar met qubits. Die werken volgens de principes van de quantummechanica en kunnen 0 en 1 tegelijk zijn. Dat en een aantal andere eigenschappen zorgen ervoor dat een quantumcomputer sneller berekeningen kan maken.

Berekeningen die normaal gesproken uit elkaar opvolgende stappen bestaan, kunnen veel sneller uitgevoerd worden, omdat je met qubits twee berekeningen tegelijkertijd kunt uitvoeren. En als het aantal qubits toeneemt, neemt de snelheid exponentieel toe.