Tech

Muzikanten boos op Spotify om 'misplaatste' slogan

10 juli 2019 12:25 Aangepast: 10 juli 2019 12:47
Beeld © Spotify

Spotify ligt onder vuur vanwege een reclamecampagne met de leus 'Dance like nobody's paying'. De slogan is tegen het zere been van muzikanten en platenlabels, die vinden dat Spotify hen veel te weinig betaalt.

Muziekdienst Spotify adverteert in de VS dat de eerste 30 dagen bij een betaald abonnement gratis zijn. Tot zover niks nieuws, dat trucje hanteert vrijwel elke streamingdienst. Maar de slogan 'Dance like nobody's paying' stuit muzikanten tegen de borst.

"Bedenk dat je 380.000 streams per maand op Spotify nodig hebt als artiest om er het minimumloon aan over te houden", schrijft muzikant Blake Morgan. "Ondertussen verdient de gemiddelde Spotify-medewerker 14.000 dollar per maand. Niemand betaalt? Wij muzikanten ja, met onze levens."

Muzikant David Lowery zegt: "Alsof niemand betaalt? Dat was of is letterlijk zo voor veel onafhankelijke muziekschrijvers." Woordvoerder Amy Gardner van indie-label ECR is ook niet te spreken over de campagne. "Hoezo dacht iemand in jullie bedrijf dat dit een goed idee was?", schrijft ze naar Spotify.

Spotify is de grootste

Spotify was eerder dit jaar de eerste muziekstreamingdienst die 100 miljoen betalende gebruikers bereikte. Toch betalen de meeste luisteraars nog niet: ruim 117 miljoen gebruikers gebruiken Spotify met advertenties.

De grootste concurrent is Apple Music, dat onlangs 60 miljoen betalende gebruikers noteerde.

Test: wat is de beste muziekdienst?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Spotify kan Siri gebruiken vanaf iOS 13

`