Tech

EU: Russen verspreidden desinformatie bij verkiezingen

15 juni 2019 18:30 Aangepast: 15 juni 2019 18:41

Voorafgaande aan de Europese verkiezingen hebben Russen desinformatie verspreid met het doel om politieke voorkeuren te beïnvloeden en de opkomst laag te houden. Dat stelt de Europese Commissie.

Volgens een op vrijdag gepubliceerd rapport van de Europese Commissie is er sprake van "voortdurende en aanhoudende desinformatie-activiteiten van Russische bronnen". Met nepberichten proberen de Russen twijfel te zaaien over de democratische legitimiteit van de Europese Unie en polariserende discussies over onderwerpen als migratie extra op te poken.

In een toelichting op het rapport verklaarde Eurocommissaris Julian King (Veiligheid) dat een Russisch Twitter-account bijvoorbeeld de mythe verspreidde dat nazi-ideeën voor een verenigd Europa ten grondslag zouden liggen aan de Europese Unie. Ook was er onder invloed van Russische accounts veel aandacht voor de vermeende machteloosheid van het Europees Parlement.

Gevraagd of de Europese Commissie kan bewijzen dat de Russische regering achter de desinformatie zit, antwoordde King: "We zijn geen inlichtingendienst, dus we proberen geen beweringen te doen die verder gaan dan we kunnen zien. Het is wel duidelijk dat we het hier hebben over pro-Kremlin-verhalen."

'Europese deep state'

Volgens King proberen de Russische accounts vooral op landelijk niveau invloed uit te oefenen. Zo probeerden zij de regeringscrisis in Oostenrijk in de schoenen te schuiven van de 'Europese deep state'. De Oostenrijkse regering moest vorige maand aftreden nadat er beelden waren opgedoken waarop te zien is hoe FPÖ-leider Heinz-Christian Strache tijdens een bijeenkomst op Ibiza geld uit Rusland probeert te bemachtigen in ruil voor overheidscontracten.

Ook populair was het bericht dat de brand van de Notre Dame een bewijs zou vormen voor de ineenstorting van het Westen en het afnemende belang van christelijke waarden in de Europese Unie. Berichten van die strekking werden overigens ook door Nederlandse twitteraars verspreid.

Volgens de opstellers van het rapport gebeurde het geregeld dat politici uit de EU-lidstaten "de tactieken en verhalen van de Russische bronnen overnamen om de EU en haar waarden aan te vallen".

Politieke advertenties

Facebook, Google en Twitter hebben volgens het rapport in de aanloop naar de Europese verkiezingen de nodige maatregelen genomen om desinformatie tegen te gaan. Vorig jaar ondertekenden zij een gedragscode waarin ze beloofden de verspreiding van nepnieuws en desinformatie tegen te gaan.

Hoewel de techbedrijven veel nepaccounts uit de lucht haalden, ging niet alles goed, meent de Europese Commissie. Zo zouden Twitter en Google volgens de opstellers van het rapport net zo open moeten worden over de herkomst van politieke advertenties als Facebook.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brussel: sociale media moeten opener zijn over politieke reclame

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`