Tech

Google-chef ziet liever Apple-loginknop dan getypt wachtwoord

13 juni 2019 14:25
Beeld © Apple

De chef wachtwoord van Google ziet de nieuwe 'Sign in with Apple'-dienst als een welkome concurrent. Hij geeft zelfs de voorkeur aan Apple boven 'klassiek' inloggen.

Bij het aanmaken van een account op een platform moet je vrijwel altijd een wachtwoord aanmaken, waardoor veel mensen makkelijk te kraken of overal dezelfde wachtwoorden gebruiken. Apple gaat binnenkort, in navolging van Facebook en Google, de mogelijkheid geven om in te loggen met je Apple-account. Hierdoor hoef je nog maar één wachtwoord te onthouden en biedt Apple bovendien extra privacy-opties.

Je zou zeggen dat Google niet blij zou zijn met deze aanval, maar Google's inlogchef en hoofd product management Mark Risher ziet dat anders, zo zegt hij tegen techsite The Verge. "Ik denk oprecht dat deze technologie het internet zal verbeteren en mensen veel, veel veiliger zal maken. Ook al klikken zij op een knop van onze concurrent als ze inloggen op sites, dat is nog steeds veel beter dan het intikken van een op maat gemaakte gebruikersnaam en wachtwoord, of zoals meestal gebeurt, een gerecyclede gebruikersnaam en wachtwoord."

Hij vergelijkt het stallen van alle wachtwoorden bij één partij met het stallen van je geld. "Je kunt het in je huis verspreiden, in elke lade 1 dollar en nog een paar onder je matras, of je kunt het naar de bank brengen. Dat is maar één mandje, maar wel een mandje beschermd door een 30 centimeter dikke stalen deur."

Oneerlijke beschuldigingen

Wel is Risher het oneens met de beschuldigingen die Apple op Facebook en Google afvuurde tijdens het aankondigingsevenement. "Er waren een hoop verdachtmakingen rond de release [...] Wij houden alleen het moment van authenticatie bij. Het wordt niet gebruikt voor enige vorm van re-targeting. Het wordt niet gebruikt voor enige vorm van reclame. Het wordt nergens naar doorgestuurd."

De manier van Apple, dat de optie biedt om een geanonimiseerd mailadres door te geven aan het platform, lijkt hem ingrijpender dan Google's methode. "Ik heb niet gezien hoe ze het gebouwd hebben, maar het klinkt alsof ze naast het registreren van het inlogmoment ook elke verzonden e-mail van het bedrijf bijhouden."

Kijk ook: hoogtepunten WWDC 2019

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

`