Tech

Consumentenbond: toezichthouder moet opschieten met onderzoek naar Google

06 juni 2019 10:30
Beeld © ANP

De Europese privacywaakhonden moeten opschieten met het afwikkelen van een gezamenlijke klacht van Europese consumentenorganisaties tegen Google. Dat vinden de consumentenclubs in ieder geval.

Er is te veel onduidelijk over wat er is gebeurd met de klacht die de Consumentenbond en zeven andere Europese consumentenorganisaties indienden bij hun lokale privacywaakhonden over vermeende privacyschendingen door Google.

Daarover klaagt de Consumentenbond vandaag. De Autoriteit Persoonsgegevens is te vaag over de afhandeling van de klacht en wanneer er een resultaat is, vindt de consumentenorganisatie.

"Wij stellen: de Autoriteit Persoonsgegevens en de zusterorganisaties moeten haast maken met de afwikkeling", zegt woordvoerder Gerard Spierenburg.

Stiekem locatie bijhouden

Google zou volgens de consumentenorganisaties op twee manieren de Europese privacywet overtreden. Dat zou de techreus doen door je locatie te volgen zonder dat je het weet, en door gebruikers aan te sturen om hun locatiegeschiedenis in te schakelen.

De Consumentenbond en de zusterorganisaties dienden hun klacht november vorig jaar in.

'Web- en app-activiteit'

Google verzamelt van vooral Android-gebruikers gegevens over waar zij zijn geweest. Dat doen ze via de functie 'web- en app-activiteit'.

Daarmee wordt opgeslagen waar je was op het moment dat je een zoekopdracht uitvoerde, of bijvoorbeeld toen je keek naar de weersverwachting op jouw locatie. En dat gebeurt dus ook als het opslaan van je 'locatiegeschiedenis' uitstaat.

Volgens de Consumentenbond geven Google-gebruikers daardoor niet hun 'geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming' voor het verzamelen van deze locatiegegevens.

Dat zou gebeuren zonder dat mensen daar nadrukkelijk toestemming voor geven, wat in strijd is met de Europese Privacywet. Daarnaast sturen zij erop aan dat gebruikers hun locatiegeschiedenis inschakelen, vindt de Consumentenbond.

Voortgangsrapportage gedeeld

Na het indienen van de klachten, stelde de Consumentenbond meerdere vragen aan de toezichthouder, maar die bleven onbeantwoord. Tot gisteren. Want inmiddels heeft de Autoriteit Persoonsgegevens een voortgangsrapportage gedeeld.

De toezichthouder zegt tegen RTL Z het onderzoek langer duurt dan ze zelf zouden willen. "Dat komt omdat het gaat om een internationale actie en er ook in andere landen klachten zijn ingediend."

Daarnaast zegt AP dat de Ierse toezichthouder de leiding heeft gekregen in het onderzoek. Dat is het gevolg van Europese afspraken. Als er toezichthouders in meerdere landen klachten ontvangen, neemt het land waar het Europese hoofdkantoor van het bedrijf waartegen klachten zijn ingediend, de leiding.

"Omdat er meerdere partijen betrokken zijn, kost het gewoon tijd", aldus de woordvoerder van Autoriteit Persoonsgegevens.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Consumentenbond dient klacht in tegen Google voor stiekem locatievolgen

'Haast maken'

Maar de Consumentenbond is nog niet tevreden met de gegeven antwoorden. "Ze hebben nu gezegd dat Ierland de leiding heeft. Maar dat zegt nog niets over het proces. Ze beloven voortgang te melden als het er is. Maar dat is geen concrete toezegging", zegt Spierenburg van de Consumentenbond.

Daarnaast blijven ze vaag over wanneer er een uitkomst wordt verwacht, zegt hij. Het stoort hem dat de toezichthouder zich niet aan een termijn wil verbinden.

"Ze zijn wettelijk verplicht om binnen een redelijke termijn met een uitkomst te komen. Maar wij krijgen geen argumenten die rechtvaardigen waarom het zo lang duurt."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`