Tech

Weinig animo voor slimme speakers in Nederland

19 mei 2019 12:45 Aangepast: 19 mei 2019 12:50

Een meerderheid van de Nederlanders weet niet wat slimme speakers zijn. En onbekend maakt onbemind: slechts 3 procent van de Nederlanders is van plan er een aan te schaffen.

Dat stelt onderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder 4.700 Nederlanders. De hoge prijs is voor 34 procent van de respondenten een obstakel om een slimme speaker aan te schaffen. Een kwart noemt het apparaat overbodig, terwijl 26 procent de meerwaarde te beperkt vindt.

Een op de acht ondervraagden vertrouwt het product niet. Het percentage consumenten dat enthousiast is over spraakbediening is in vergelijking met een jaar geleden een beetje gestegen. Was in 2018 nog 22 procent van de ondervraagden positief over deze optie, inmiddels geldt dat voor 26 procent. Daar staat tegenover dat 28 procent nog altijd sceptisch is over spraakbediening.

Marktaandeel

Volgens Multiscope heeft 6 procent van de Nederlanders een slimme speaker: toch nog bijna een half miljoen huishoudens. Google Home heeft de grootste naamsbekendheid. Van de ondervraagden kent 23 procent deze slimme speaker. De Sonos One staat met 18 procent op de tweede plaats. De Amazon Echo (11 procent) en de HomePod van Apple (10 procent) staan op plaats drie en vier.

Uit onderzoek van Canalys blijkt dat Amazon en Google wereldwijd de meeste slimme speakers verkopen. Amazon had vorig jaar een marktaandeel van 31,1 procent, terwijl Google daar met 30,0 procent vlak achter zit.

De drie beste slimme speakers (die Nederlands verstaan)

`