Tech

'Traditionele tv kaapt adverteerders terug van YouTube'

13 mei 2019 20:06 Aangepast: 14 mei 2019 09:00

Grote adverteerders zouden in tegenstelling tot de afgelopen jaren weer meer geld besteden aan traditionele tv-reclames en minder aan YouTube.

Uit een steekproef onder 240 bedrijven die zowel op YouTube als op tv-zenders adverteerders, blijkt dat 46 procent minder aan YouTube spendeert dan een jaar eerder. Het gaat om grote bedrijven zoals Pfizer, Verizon en Adidas. Dat berekende analysebedrijf MediaRadar voor persbureau Reuters.

Aanleiding was de recente winstdaling van YouTube-moederbedrijf Alphabet, dat over het eerste kwartaal van dit jaar zijn laagste omzetgroei in jaren noteerde. Reuters wijst die omzetdaling deels toe aan de problemen die YouTube heeft om de toon op zijn site te garanderen.

Verschillende grote adverteerders trokken zich eerder dit jaar bijvoorbeeld al terug, nadat bleek dat een pedofielennetwerk YouTube misbruikte. Adverteerders weten op YouTube van tevoren niet voor welke video's hun reclames geplaatst worden, en zouden niet meer voor vervelende verrassingen willen staan.

Volledige pakketten en duidelijkheid

Traditionele tv-zenders kunnen adverteerders van tevoren wel beloven bij wat voor soort video's hun reclames worden getoond. Daar komt bij dat die zenders de afgelopen jaren online zijn gegroeid, ook op YouTube. En dus proberen de zenders adverteerders die naar YouTube trokken terug te winnen met totaalpakketten. Reclames op tv, op hun eigen streamingdiensten online en rond hun video's op YouTube worden als pakket aangeboden.

Als voorbeeld haalt Reuters het populaire Carpool Karaoke aan, ontwikkeld door Amerikaanse tv-zender CBS. Carpool Karaoke doet het goed op YouTube, maar de reclames rond de video's worden door CBS zelf verkocht. Bij normale gebruikers houdt YouTube een percentage van 30 tot 45 procent van de reclame-inkomsten, maar die percentages zouden veel lager zijn bij video's van tv-zenders.

YouTube ziet kliks dalen

Na de bekendmaking van de tegenvallende kwartaalcijfers van wees ook de financieel Alphabet-topvouw Ruth Porath naar YouTube. De groei van het aantal kliks op YouTube zou volgens Porath sterk zijn verminderd ten opzichte van een jaar eerder, meldde CNBC. YouTube betwist echter dat die daling iets te maken heeft met de aanpak van radicale video's.

"Er is een misvatting dat YouTube geld verdient met het aanbevelen van 'radicale' video's, maar de waarheid is dat heel weinig van deze inhoud enig zinvol geld oplevert", aldus YouTube eerder. "Toen we vorig jaar ons partnerprogramma aanpasten om misbruik tegen te gaan, hebben we duidelijk gemaakt dat 99 procent van die mensen minder dan 100 dollar per jaar via YouTube verdienen."

Kijk ook: virtual reality met de Nintendo Switch

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

`