De Nederlandse startup Otrium heeft een investering binnen weten te slepen van 7 miljoen euro. Het piepjonge bedrijf helpt modemerken om hun oude collecties te verkopen.
Otrium werd in 2016 opgericht door de ondernemers Max Klijnstra (28) en Milan Daniels (27). Een jaar of zeven geleden begonnen de heren samen met hun ondernemersavontuur.
Klijnstra was net klaar met zijn bachelor Liberal Arts & Sciences, waarin hij zich richtte op ondernemerschap, psychologie en geografie. Daniels was net terug uit New York waar hij de advertising studeerde aan de School of Visual Arts.
Van Lego bouwen tot ondernemen
"We waren klaar met onze bachelors en kwamen elkaar weer tegen in Amsterdam", vertelt Klijnstra. Meteen merkten ze dat ze elkaar goed aanvoelden en wilden werk maken van hun gedeelde passie voor ondernemen.
Ze kwamen elkaar weer tegen, want Klijnstra en Daniels kennen elkaar al veel langer. Op de basisschool zaten de toen nog kleine jongens bij elkaar in de klas. "We hadden toen al een passie voor bouwen, toen nog met Lego", blikt Klijnstra terug.
Oplossing voor onverkochte kleding
Inmiddels bouwen ze dus een online verkoopplatform voor modemerken: Otrium. In de jaren daarvoor richtten ze hun eigen digitale sweatermerk Breaking Rocks op. Het werd een succes en 'binnen no-time kwamen er duizenden truien uit onze fabrieken in China en Turkije'.
Maar ze leerden daardoor ook meteen een probleem kennen uit de mode-industrie: de spullen die je niet verkoopt in de uitverkoop. "Wat doe je daarmee? Voor ons was het allemaal eigen geld wat daar in het warehouse lag." Daar moest dus een oplossing voor komen.
Bestaande opties niet ideaal
De traditionele opties – een flash sale, outlet of een stockbuyer (een partij die voor een habbekrats de hele partij opkoopt) – vonden ze allemaal niet ideaal. "We waren verbaasd over de lage marge die we overhielden."
En dus begonnen ze Otrium, een online platform waar modemerken hun eigen outlet kunnen openen. Het is eigenlijk het digitale equivalent van een fysieke outlet zoals Bataviastad, legt Klijnstra uit. Inmiddels hebben zij bedrijven als Puma, Vero Moda, G-Star en Björn Borg al als klant aan zich weten te binden.
Digitale Bataviastad
Voor veel merken is dat een uitkomst volgens de ondernemer, want het biedt ze de mogelijkheid om de verkoop van hun oude collecties volledig zelf te controleren en er zijn geen ellenlange wachtrijen zoals bij de stenen outlets en de kosten zijn veel lager.
Waarom merken dat niet gewoon zelf doen op hun eigen website? In de eerste plaats omdat klanten bij Otrium veel meer merken bij elkaar hebben, ze hoeven dus niet per se voor een bepaald merk te komen, om er toch iets van te kopen. Net als bij een gewone outlet dus.
Data
Maar daarnaast is vooral ook de data die Otrium verzamelt van klanten waardevol. Je kunt er pas shoppen nadat je een profiel hebt aangemaakt, wat inmiddels 600.000 mensen hebben gedaan.
Daardoor weten de aangesloten modemerken ook wat het koopgedrag is van potentiële klanten en waar ze in zijn geïnteresseerd. Daardoor kunnen via Otrium ook exclusieve aanbiedingen worden gedaan aan klanten, vertelt Klijnstra.

Commissie
Per verkocht artikel krijgt Otrium een commissie, waarmee het zichzelf moet bedruipen. Lid worden van Otrium als klant is 'tot nu toe gratis', zegt Klijnstra. Na de vraag of dat in de toekomst dan gaat veranderen, blijft het even stil. Uiteindelijk volgt er toch een 'nee'.
Met de 7 miljoen euro die Otrium heeft opgehaald bij de Amerikaanse durfinvesteerder Index Ventures, wil het bedrijf verder buiten de landsgrenzen gaan groeien.
Meer personeel
Het geld zal vooral gebruikt worden voor personeel en marketinginvesteringen, zegt Klijnstra. Maar hij verwacht ook veel van de expertise die de investeerder brengt en de deuren die Index Ventures kan openen om bij potentiële klanten aan tafel te komen.
Hoeveel aandelen Index Ventures in ruil voor de investering heeft gekregen wil Klijnstra niet zeggen, ook niet of de twee oprichters nog een meerderheidsbelang hebben in hun eigen bedrijf.