Tech

'Facebook versoepelt reclameregels na kritiek Europese politici'

22 april 2019 14:16 Aangepast: 22 april 2019 14:21
Beeld © AFP

Facebook zou zijn nieuwe reclameregels nu alweer versoepelen, na kritiek van Europese politieke partijen.

De voormalige Britse vicepremier en Facebook-hoofd global affairs Nick Clegg zou een brief hebben geschreven aan Antonio Tajani, president van het Europees Parlement. Dat meldt de Financial Times, dat de brief heeft ingezien. Facebook zou volgens Clegg gaan onderzoeken hoe het 19 Europese partijen een ontheffing kan geven voor de nieuwe regels rond politieke advertenties op Facebook en Instagram.

Facebook kondigde eind maart nieuwe regels aan die stellen dat politieke partijen en politici alleen maar reclame mogen maken in het land waar zij gevestigd zijn. Facebook controleert de identiteit van de adverteerder, en maakt het voor gebruikers van Facebook en Instagram duidelijk wie een politieke reclame heeft geplaatst. Het bedrijf zei eerder dat het geen uitzondering kon maken in zijn regels.

Adverteren in meerdere landen

Dit alles wordt gedaan om beïnvloeding van verkiezingen te voorkomen, een tactiek die eerder al werd toegepast tijdens de tussentijdse verkiezingen in de VS. De regels stuitten Europese politici echter tegen de borst. Zij willen in aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen in mei reclame maken in meerdere Europese landen.

Hoewel Facebook kijkt naar ontheffingen, zegt Clegg wel dat het "een uitdaging" wordt om alles nog op tijd te regelen. De Europese verkiezingen worden van 23 t/m 26 mei gehouden, Nederlanders mogen op donderdag 23 mei naar de stembus.

Niet voor individuele kandidaten

De ontheffing lijkt niet te gaan gelden voor individuele parlementsleden. "We zien in waarom sommige instituten campagnes in de hele EU willen voeren, maar we kennen geen gevallen waarin een individuele kandidaat zich op een groot aantal landen zou moeten richten", stelt Clegg.

Dat zou betekenen dat de kandidaten voor het voorzitterschap van het Europees parlement in elk land personeel moeten hebben, dat namens hen reclame kan maken op Facebook. De Duitse Manfred Weber en Nederlander Frans Timmermans worden gezien als grootste kanshebbers om huidig voorzitter van de Eurocommissie Jean-Claude Juncker op te volgen. De voorzitter wordt indirect gekozen: kiezers stemmen op partijen die zich in de EU weer groepen en gezamenlijk een kandidaat naar voren schuiven.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kamer: regering moet Facebook dwingen tot openheid over politieke advertenties

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`