Tech

Prima cijfers Netflix, maar vooruitzichten stellen teleur

16 april 2019 23:27 Aangepast: 15 oktober 2019 16:26
Beeld © Getty

Netflix heeft een mooi kwartaal achter de rug, waarin de winst een stuk hoger was dan analisten hadden verwacht. Maar Netflix is erg voorzichtig over het tweede kwartaal en dat dempt de feestvreugde. In de nabeurshandel daalt de koers dan ook.

In de maanden januari tot en met maart steeg de omzet van Netflix met ruim 22 procent. De nettowinst steeg met 18,5 procent tot 344 miljoen euro. Omgerekend per aandeel nam de winst toe van 0,67 euro tot 0,79 euro. Dat is veel beter dan de verwachte 0,57 euro.

Het aantal betalende abonnees nam toe met bijna 9,6 miljoen tot 148 miljoen. De groei is daarmee iets minder dan Netflix zelf en wat analisten hadden voorzien. Analisten rekenden op ruim 8,9 miljoen nieuwe abonnees.

Voorzichtig over tweede kwartaal

De verwachtingen van Netflix voor het tweede kwartaal stellen beleggers teleur. Het bedrijf gaat uit van een winst per aandeel van 0,55 dollar per aandeel en dat is fors lager dan de 0,90 dollar waar in de markt vanuit werd gegaan.

In het tweede kwartaal zullen er waarschijnlijk maar 5 miljoen klanten bijkomen, denkt Netflix. In de nabeurshandel daalt de koers van Netflix dan ook, met 1 procent.

Prijzen verhoogd

Netflix verwacht trouwens dat de vertraging van de groei van het aantal nieuwe abonnees maar tijdelijk is. De prijzen voor abonnementen zijn verhoogd in de VS, Brazilië, Mexico en een aantal Europese landen. Als abonnees gewend zijn aan hogere prijzen, dan gaat het groeitempo naar verwachting weer omhoog.

Netflix denkt dat de komst van nieuwe spelers, zoals Disney en Apple, de eigen groei niet noemenswaardig zal beïnvloeden. De omslag van lineair kijken naar on demand kijken is zo groot, terwijl wij verder andere content bieden, zegt Netflix. Het zegt te geloven dat er een grote vraag is naar televisie en films en dat Netflix maar in een klein deel van die vraag voorziet.

Steeds meer een platform

Analisten van Deutsche Bank noemen Netflix de nummer één streamingdienst. Netflix wordt iedere dag steeds meer een platform, in plaats van een app op iemands telefoon, vindt de bank.

Netflix wordt steeds meer de plek waar mensen het eerste aan denken als ze iets willen kijken, zegt analist Bryan Kraft tegen CNBC. 

De afgelopen jaren groeide het aantal abonnees flink. Drie maanden geleden stond de teller op 139,2 miljoen betalende abonnees in 190 landen. Maar dit jaar gaat de concurrentie zich ook mengen in de strijd om de betalende kijker. Want Disney en Apple komen ook met hun eigen streamingdiensten. 

Toch denken de analisten van Deutsche Bankdat Netflix de voorsprong niet snel uit handen geeft. 

Miniatuurvoorbeeld
Concurrentie op de loer

Dit kun je verwachten van Disney+

Disney+ en Apple TV+

Afgelopen vrijdag gaf Disney meer informatie over zijn concurrerende streamingdienst Disney+. Het aandeel Disney ging daarna in de lift, terwijl het aandeel Netflix juist daalde.

De dienst van Disney moet eind dit jaar in de VS beschikbaar zijn. Europa is op zijn laatst voor volgend jaar zomer aan de beurt. Disney+ gaat 7 dollar per maand kosten. Dat is fors minder dan de 13 dollar die Netflix rekent voor het meest gekozen abonnement, sinds de prijsstijging die het onlangs doorvoerde. 

Apple onthulde drie weken geleden zijn videodienst Apple TV+; die dienst is vanaf november beschikbaar in meer dan 100 landen. 

Van DVD's tot streamingdienst

Netflix begon meer dan twintig jaar geleden als verhuurbedrijf van DVD’s, die met de post werden verstuurd. 

Sindsdien is er veel veranderd. Want Netflix wordt gerekend tot één van de iconen van de Amerikaanse techsector. De N van Netflix staat immers voor de ‘N’ in het acroniem ‘Faang’, waardoor Netflix past in het rijtje Facebook, Amazon, Apple en Alphabet (de moeder van Google).

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van