Tech

'Facebook raakt 640.000 Nederlandse gebruikers kwijt'

08 maart 2019 17:49 Aangepast: 08 maart 2019 19:00
Mark Zuckerberg. Beeld © Getty Images

Facebook is in Nederland in een jaar tijd 640.000 gebruikers kwijtgeraakt. Instagram is daarentegen met een flinke opmars bezig.

In vergelijking met een jaar geleden is het aantal gebruikers van Facebook met 640.000 afgenomen, blijkt uit het Nationale Social Media-onderzoek van Newcom, dat ruim zevenduizend Nederlanders ondervroeg.

Vooral gebruikers onder de veertig jaar haken af. Dat heeft volgens Newcom vooral te maken met afgenomen vertrouwen in Facebook. De Facebook-afhakers loggen niet meer in op het sociale netwerk of verwijderen hun account helemaal.

Overigens hoeft Mark Zuckerberg zich geen hele grote zorgen te maken. Instagram, eveneens eigendom van Facebook, lijkt te profiteren van de afgenomen populariteit van Facebook. De foto- en video-app, die vooral populair is bij jongeren, zag het aantal Nederlandse gebruikers in een jaar tijd met 830.000 groeien.

Facebook: 2 keer zo groot als Instagram

Uit Amerikaans onderzoek bleek eerder deze week dat ook in de VS Facebook-gebruikers afhaken. Sinds 2017 is het sociale netwerk volgens van Edison Research 15 miljoen Amerikaanse gebruikers kwijtgeraakt. Ook daar zijn het vooral jongeren die het sociale netwerk links laten liggen.

Facebook heeft in Nederland nog ruim 10 miljoen gebruikers, stelt Newcom. Dat is het dubbele van Instagram, dat nu net iets groter is dan LinkedIn. Twitter heeft 2,5 miljoen gebruikers in ons land. 

Luister de Bright Podcast

In de podcast van Bright gaat het deze week ook over Facebook. Zal de deze week door Mark Zuckerberg aangekondigde koerswijziging met meer nadruk op privacy ertoe leiden dat gebruikers het sociale netwerk weer gaan vertrouwen?

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zuckerberg: communicatie gaat van publiek naar privé

Dit moet er beter aan Instagram:

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`