Vooral Amerikanen houden van grote auto's. Maar hoe zorg je ervoor dat ze groener worden? Je kunt ze lichter maken, door kunststof te gebruiken, maar het helpt ook als je de onderdelen met lijm aan elkaar plakt.
In de vliegtuigindustrie wordt al veel lijm gebruikt om toestellen in elkaar te zetten. Dat is lichter dan lassen en ook nog eens steviger.
Diezelfde techniek gaat General Motors toepassen in de nieuwste SUV, de GMC Acadia, die volgend jaar op de markt komt, schrijft de New York Times.
Door lijm te gebruiken kan er ook worden gewerkt met dunner staal voor de auto. Samen met andere gewichtsbesparende maatregelen maakt dat de Acadia 700 pond lichter.
Nog meer trucjes: 48 volt
Automakers kunnen nog veel meer trucjes uithalen om hun wagens groener te laten zijn. Zo worden vanaf volgend jaar geen 12-voltsystemen toegepast, maar van 48 volt. Daardoor kunnen auto's bepaalde kenmerken die hybride wagens hebben opnemen en dat maakt ze weer wat zuiniger, zonder hoge kosten, schrijft The Economist.
Zo gebruikt de luxe SUV van Audi, de SQ7, 48 volt. Daardoor kan er extra lucht in de motor worden geblazen en dat maakt de motor sterker. Ford doet hetzelfde in een prototype van de Focus.
Natuurlijk, een auto die helemaal elektrisch is, of zelfs maar hybride, is nog zuiniger, maar het scheelt in ieder geval al iets.
Meer rtlz.nl: