Games

Game-uitgever Activision Blizzard schrapt 800 banen

13 februari 2019 10:28 Aangepast: 13 februari 2019 10:41

Activision Blizzard, uitgever van games als Call of Duty, Candy Crush en Warcraft, schrapt bijna 800 banen. Dat maakte de onderneming bekend bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

Bij het bedrijf werken zo'n 9600 mensen, waarvan zo'n 8 procent nu op straat komen te staan. Geruchten over een grote reorganisatie deden al enige tijd de ronde. De klappen zullen voornamelijk vallen bij administratieve diensten en op de verkoopafdelingen, in ontwikkelaars van de populairste spelletjes wordt juist geïnvesteerd. Wel verdwijnen er banen bij alle takken van Activision, zowel bij World of Warcraft- en Overwatch-maker Blizzard, bij Candy Crush Saga-maker King als bij de ontwikkelstudio van Activision zelf, bekend van Call of Duty.

Tijdens een toelichting gaf de onderneming aan dat de verkopen van onder meer Call of Duty en Overwatch tegenvallen. Vooral de zogeheten in-gamesaankopen, waarbij spelers onder meer wapens en cosmetische voorwerpen voor personages kunnen kopen, waren zwak.

Grote concurrentie van Fortnite

Activision zette in het afgelopen kwartaal een omzet in de boeken van ruim 2,8 miljard dollar (2,47 miljard euro). Dat was minder dan kenners hadden voorzien. Ook de prognose voor het huidige kwartaal, van bijna 1,2 miljard dollar aan opbrengsten, stelde teleur.

De berichten van Activision Blizzard volgen na teleurstellende resultaten van rivalen als Electronic Arts en Take-Two Interactive Software. Ook zij hebben moeite om spelers te binden, ook omdat ze zware concurrentie ondervinden van de game Fortnite van Epic Games. Die gratis speelbare game verdient flink aan de verkoop van onder meer cosmetische voorwerpen, vorig jaar naar verluidt goed voor een omzet van 2,4 miljard dollar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Naar deze games kijken we dit jaar uit

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore