Tech

Apple en Google navigeren autobezitters door kaartendoolhof

16 oktober 2018 14:57 Aangepast: 19 oktober 2018 17:14
Een auto met Carplay van Apple. Beeld © ANP

Je rijdt door Frankrijk, volgt netjes de aanwijzingen van je ingebouwde navigatiesysteem en dan blijkt de weg die je in moet slaan opeens niet meer te bestaan. Opgescheept zitten met oude kaarten is een veelgehoorde ergernis onder autobezitters. Maar die tijd lijkt voorbij.

TomTom krijgt al wekenlang zware klappen op de beurs, ook vandaag weer. Autofabrikanten nemen massaal afscheid van de kaartenleverancier. Google lijkt de grote winnaar te worden in de slag om de autorijder.

Bekende kaart in onbekend jasje

Nu denk je misschien: ik heb helemaal geen kaarten van TomTom in mijn auto. Toch is de kans aanwezig dat je die wel hebt. Autofabrikanten verpakken kaarten van leveranciers als TomTom vaak in hun eigen jasje, waardoor wat in principe dezelfde navigatie is er in iedere auto anders uit kan zien.

Het is dan ook lastig te achterhalen wat voor navigatie je hebt en hoe je die zelf kan updaten. Naar de dealer dan maar, die vaak meer dan 100 euro vraagt voor actuele kaarten.

'Stompzinnig'

Er zijn wereldwijd drie grote commerciële leveranciers van kaarten: Google (die we kennen van Google Maps), HERE (ooit van Nokia, nu van BMW, Audi en Mercedes) en Hollandse trots TomTom. Een lijst maken met welke autofabrikant welke kaarten gebruikt is lastig, omdat dit vaak nog per automodel verschilt. Zo gebruikt Citroën zowel HERE als TomTom. Sommige modellen krijgen gratis updates, andere weer niet.

"Het is eigenlijk stompzinnig, zo’n harde schijf in je dashboard met kaarten", zegt techjournalist Rutger Middendorp over deze volgens hem ouderwetse manier van ingebouwde navigatie. Middendorp test voor Bright de technologische snufjes van nieuwe auto’s en heeft al heel wat navigatiesoftware voorbij zien komen.

Miniatuurvoorbeeld
Beurs

TomTom hard onderuit op beurs na verliezen opdracht Volvo van 50 miljoen

Apple en Google voor in je auto

Steeds meer nieuwe auto’s krijgen naast de standaardsoftware van de autofabrikant ook software aan boord van Apple of Google. Het gaat dan om Apple Carplay of Android Auto. Die laatste is officieel nog niet beschikbaar in Nederland.

Zowel Apple Carplay als Android Auto kopiëren een versimpelde versie van je smartphone naar het dashboard van je auto. Je hoeft dan niet meer de ingebouwde navigatie te gebruiken, maar kunt de navigatie kiezen die op je smartphone staat.

In eerste instantie kon je met Apple Carplay alleen de kaartenapp van Apple zelf gebruiken. Deze app gebruikt ook plattegronden van TomTom, 'maar die werken niet zo lekker', aldus Middendorp. Sinds deze week kun je ook andere navigatieapps, zoals Google Maps gebruiken op Apple Carplay.

Altijd online

Omdat deze navigatiesoftware via je smartphone continu verbonden is met het internet, krijg je live informatie over bijvoorbeeld files en wegwerkzaamheden. Een ander voordeel volgens Middendorp: "Geen updategekloot meer met autofabrikanten."

Toch is dit ook niet de heilige graal voor autosoftware, denkt hij. Het nieuwe probleem wordt namelijk dat je met twee besturingssystemen zit in één auto, op hetzelfde scherm. Die van je auto en die van Apple of Android. "Dat is vreemd en onbegrijpelijk."

Hij verwacht dan ook dat autofabrikanten de komende jaren een eigen variant gaan maken op Apple Carplay en Android Auto. "Wat we nu hebben is een tussenstap. Automakers komen weer met een eigen interface", voorspelt hij.

Het verschil met nu is dat de autosoftware van de toekomst ook continu online is. "Auto's krijgen op een gegeven moment een always-on simkaart." De auto haalt dan navigatie en file-informatie continu uit de lucht. De simkaarten die nu in veel nieuwe auto's zitten, doen dat nog niet.

Mercedes

Waar de meeste automobilisten nog zitten te wachten op de oplossing van Apple en Google, is Mercedes die stap alweer voorbij. De Duitse autobouwer lanceerde begin dit jaar het eigen online dashboard met de naam MBUX. Dat systeem gebruikt kaarten van HERE die dankzij een internetverbinding altijd up-to-date zijn.

De nieuwe Mercedes A-klasse is al voorzien van dat nieuwe dashboard. Middendorp mocht die vorige week uitproberen en zag een enorm breed, digitaal dashboard.

Het meest bijzondere is de augmented reality die wordt gebruikt bij het navigeren. De navigatie-aanwijzingen worden over de 'gewone wereld' heen gelegd. Zo zie je de pijltjes geprojecteerd op de echte straat.

De doodsteek voor TomTom?

Het zal nog wel even duren voordat iedere fabrikant een dashboard heeft zoals Mercedes. Tot die tijd lijken Apple en Google de grote winnaars. Wat opvallend is, want in eerste instantie moesten autofabrikanten niets hebben van buitenstaanders en al helemaal niet van Google, dat de data van automobilisten kan gebruiken voor bijvoorbeeld advertentiedoeleinden. Het moederbedrijf van Google, Alphabet, werkt al jaren aan zelfrijdende auto's onder de naam Waymo.

Maar klanten willen dolgraag Google en dus gaan autofabrikanten langzaam overstag. Is dit dan de doodsteek voor TomTom? "Ja", zei analist Jos Versteeg van InsingerGillissen eerder. Zijn beurscollega Jim Tehupuring denkt dat TomTom op een gegeven moment samen zal moeten gaan om voldoende slagkracht te hebben tegen Google op te boksen. Maar hij betwijfelt of dat ooit gaat gebeuren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore