Populaire app

Apple maakt Shazam reclamevrij

24 september 2018 17:52 Aangepast: 24 september 2018 18:15

Apple heeft de overname van muziekherkenningsapp Shazam afgerond. Het bedrijf achter de iPhone kondigde aan alle reclames uit de app te halen, niet alleen voor betalende gebruikers.

Shazam kan liedjes herkennen door met de smartphone een stukje audio op te nemen. "De app is binnenkort zonder reclame beschikbaar voor alle gebruikers, zodat iedereen ongestoord van Shazam kan genieten", meldt Apple maandag.  

De overname van Shazam werd in december aangekondigd. In augustus gaf de Europese Commissie al goedkeuring voor de deal. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt, maar bij de meest recente schattingen voor de overname werd Shazam geprijsd op 400 miljoen tot 1 miljard dollar.

Data voor Apple Music

Voor Apple is de overname interessant omdat gegevens van Shazam over welke nummers populair zijn, kunnen worden gebruikt voor verbetering van andere Apple-diensten, zoals de muziekstreamingdienst Apple Music. Op die manier heeft Apple een extra wapen in de strijd met onder meer Spotify, Deezer en de muziekdiensten van Google en Amazon. Apple Music geeft net als die concurrenten luistersuggesties aan gebruikers. Die luistertips kunnen met de informatie van Shazam worden aangescherpt.

Miljard downloads

Shazam is wereldwijd meer dan 1 miljard keer gedownload. De app wordt dagelijks meer dan 20 miljoen keer gebruikt om nummers te herkennen. Gebruikers van Shazam kunnen met de app ook hun favoriete artiesten volgen en hun ontdekkingen delen.

   

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Apple mag Shazam overnemen van Europese Commissie

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Op zoek naar een zielig liedje? Kunstmatige intelligentie helpt je

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van