Tech

Opmars van de waterstofauto niet te stoppen, maar tanken kan nog bijna nergens

17 augustus 2018 17:20 Aangepast: 17 augustus 2018 19:24
Waterstof tank je gewoon zoals je gewend bent. In een paar minuten is je tank vol. Maar dan moet er wel een tankstation met waterstof zijn.

Waterstof heeft de toekomst, maar welke toekomst is dat precies? Rijden we straks echt rond in waterstofauto’s en gaat waterstof de sleutel zijn tot een echt duurzame samenleving? Acht vragen en antwoorden over waterstof

Wat is waterstof?

Waterstof is een gas bij normale temperaturen. Het komt overal in de natuur voor en al helemaal in het heelal. Het is het lichtste gas dat we kennen, veel lichter dan lucht. Waterstof is niet-explosief, als het ontsnapt zal het vervliegen en niet zomaar ontploffen. Het is wel behoorlijk brandbaar. Het schrikbeeld is de ramp met de zeppelin Hindenburg, een van de redenen voor het slechte gevoel dat veel mensen bij waterstof hebben.

Wat kun je met waterstof?

Waterstof kan veel energie vrijgeven. Daarvoor wordt het gas gepompt in een metalen doos die lijkt op een grote batterij, de brandstofcel. Alleen deze batterij raakt niet op, zolang er waterstof en lucht in wordt gepompt. Uit de brandstofcel komt elektriciteit en water. Het water is heel puur en kun je zo opdrinken. De elektriciteit kun je gebruiken om bijvoorbeeld een auto mee aan te drijven.

Dagdromerij?

Energiedeskundigen uit Groningen bedachten een revolutionair plan: neem afscheid van de boorplatformen en maak er waterstoffabrieken van. Dagdromerij? Mathijs Bouman legt het uit.

Rijden op waterstof, waarom zouden we dat doen?

Een waterstofauto is eigenlijk precies hetzelfde als de huidige elektrische auto’s, zoals een Tesla of een Renault Zoë. Alleen zitten die vol met accu’s en is dat bij een waterstof-auto niet nodig. Er wordt steeds nieuwe stroom gemaakt uit het waterstof. Dat waterstof kun je gewoon tanken, een beetje zoals met LPG. De tank zit dus in een paar minuten vol. Hoe groter de tank, hoe verder je kunt rijden. Een Toyota Mirai komt 500 kilometer ver op één tank.

Kan ik al zo’n auto kopen?

Ja, maar de keuze is nog klein. Je hebt nu de keuze tussen de Toyota Mirai en de Hyundai ix35 FCEV. De laatste fabrikant komt binnenkort met een nieuw waterstofmodel: de Nexo.

En waar ga ik tanken?

Dat is het grote probleem. Waar in Duitsland het ene waterstof-station na het andere verschijnt, gaat het in Nederland heel traag. Er zijn nu welgeteld drie plekken in Nederland waar je kunt tanken. De belofte is wel dat dat er de komende tijd snel meer gaan worden. Zolang dat niet ook daadwerkelijk gebeurt, heeft de waterstofauto weinig kans in ons land. Waterstof tank je per kilo, maar de prijs per gereden kilometer is ongeveer even hoog als met benzine. 

Zie ook: Qbuzz Groningen: waterstof tanken in Helmond 'is logisch'

Hoe wordt waterstof gemaakt?

Het kan op vele manieren, maar grofweg kan het milieuvriendelijk en milieu-onvriendelijk. Nu wordt het nog vaak milieu-onvriendelijk opgewekt bijvoorbeeld door aardgas om te zetten naar waterstof. Daar komt CO2 bij vrij, dus dat is niet echt de schone toekomst. Waterstof kan gecreëerd worden uit water, maar dat kost veel energie. Als die elektriciteit uit een kolencentrale komt, heb je dus nog steeds vieze waterstof. Het verlies bij de omzetting is ok nog vrij groot (ongeveer 30 procent) dus dat is geen goed idee.

Alleen als je voor het opwekken zonne-energie of windenergie gebruikt, krijg je echt groene waterstof. Dus: de energie van de zon of de wind omzetten in waterstof en die waterstof vervolgens in de auto omzetten in water; dat is volledig groen.

Miniatuurvoorbeeld

Wat kunnen we verder met waterstof dan alleen autorijden?

Als je groene stroom omzet in waterstof, kun je dat bewaren. En dat is belangrijk omdat we elektriciteit niet gemakkelijk kunnen bewaren. Stel dat de windmolens in Nederland op een stormachtige dag veel te veel stroom opleveren, dan hebben we daar nu niets aan. Als we het gaan omzetten in waterstof, verandert dat. Want de gewonnen waterstof kunnen we weer omzetten in elektriciteit (en water) als we het wel nodig hebben omdat de wind is gaan liggen.

Hoe nu verder?

De opmars van waterstof lijkt niet te stoppen. Er zijn ook nog eens veelbelovende innovaties. Zo is het Nederlandse onderzoekers gelukt om het waterstof weer om te zetten in een vloeistof (mierenzuur) waardoor het makkelijker te vervoeren is en niet brandbaar. Op het mierenzuur rijdt nu al een bus rond. Andere Nederlandse slimmeriken hebben juist weer uitgevonden hoe je waterstof in poedervorm kunt gebruiken.

`