Tech

Ticketmaster trekt stekker uit Seatwave: 'Einde aan woekerprijzen'

13 augustus 2018 12:30 Aangepast: 13 augustus 2018 13:29
Voor kaartjes voor Beyoncé en JAY-Z betaalden fans de hoofdprijs. Beeld © Getty Images

Ticketverkoopsite Ticketmaster stopt met de eigen doorverkoopdienst Seatwave. Platforms waarop handelaren concertkaartjes voor hogere prijzen kunnen doorverkopen liggen al langer onder vuur. Ticketmaster lijkt hiermee gehoor te geven aan die kritiek.

Op Seatwave kunnen vanaf vandaag geen nieuwe events meer worden geplaatst, meldt Ticketmaster. Seatwave en Get Met In, een ander verkoopplatform van het bedrijf, worden in oktober uit de lucht gehaald.

In plaats van Seatwave komt Ticketmaster binnenkort met een eigen alternatief: een marktplaats voor concertkaartjes tegen de oorspronkelijke prijs of minder. Dat platform moet volgend jaar in werking treden. 

'Grote stap vooruit'

Het is muziekliefhebbers al veel langer een doorn in het oog dat handelaren in concertkaartjes veel geld verdienen aan die handel via doorverkoopsites zoals Viagogo en Seatwave. SP-Kamerlid Peter Kwint is dan ook blij dat Ticketmaster stopt met Seatwave.

"Het is de grootste aanbieder van concertkaarten en het grootste platform voor doorverkoop. Dat zij zeggen dat ze stoppen om een eind te maken aan woekerprijzen is een grote stap vooruit."

Oplossing voor consument?

Kwint is al langer kritisch over handelaren die massaal kaartjes opkopen en op de platforms die deze handel mogelijk maken. Hij hoopt dat ook andere bedrijven die vergelijkbare diensten aanbieden, er ook mee stoppen.

Want het is volgens het SP-Kamerlid onduidelijk waar de handel nu heen gaat. "Er zijn nogal wat andere websites. Viagogo en Marktplaats worden ook vaak gebruikt. Als de kaartjes daar straks voor te hoge prijzen worden aangeboden, dan heeft Ticketmaster het goed gedaan, maar is er voor consument nog niets opgelost."

Kamervragen over Beyoncé

Eerder dit jaar leidde woekerprijzen voor concertkaartjes tot Kamervragen door Kwint, toen concerten van Beyoncé en JAY-Z in no time uitverkocht waren. Fans konden daarna alleen nog maar via de bekende handelsplatforms kaartjes krijgen tegen veel hogere prijzen. 

Dat handelaren de echte muziekliefhebber vaak te snel af zijn, komt dat omdat zij bots gebruiken. Via die speciaal gebouwde computerprogramma’s kunnen zij heel snel kaartjes kopen en ze daarna voor woekerprijzen online zetten.

Populariteit en schaarste

Waakhond Autoriteit Consument en Markt deed twee jaar geleden onderzoek naar de doorverkoop van concertkaartjes via de verschillende diensten. Maar na een paar maanden stopten ze met dat onderzoek.

Ze vonden geen bewijs dat de hoge prijzen niet deugden. Die waren volgens ACM gewoon het gevolg van populariteit en schaarste. Ook was er volgens de toezichthouder geen sprake van verboden afspraken. 

Wetsvoorstel gesneuveld

Een wetsvoorstel dat een einde had moeten maken in de handel in kaartjes van concertkaartjes sneuvelde alsnog in de Eerste Kamer. Dat kwam omdat te veel partijen zich niet konden vinden in de uitwerking ervan.

Vorig jaar diende Kwint een motie in tijdens de cultuurbegroting, in een volgende poging de handel in kaartjes aan te pakken. De minister beloofde daarop dat ze in dit najaar met voorstel komt.

`