Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan ook al jouw Bright nieuws, video's, stuff en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Tech

Vanaf nu zie je hoelang je op Facebook en Instagram zit

01 augustus 2018 13:00 Aangepast: 01 augustus 2018 18:54
Beeld © ANP

Vanaf vandaag gaan Facebook en Instagram je duidelijk maken hoeveel tijd je doorbrengt in hun apps. Daarnaast krijg je meer mogelijkheden om die tijd te beperken. De netwerken willen dat de tijd die je er doorbrengt 'nuttig en waardevol' is.

Het sluit aan bij de trend die onder andere Google en Apple eerder al hebben ingezet: onder de noemer digitaal welzijn willen zij ontmoedigen dat je te veel op je smartphone zit.

En aangezien Facebook en Instagram daar een aardige duit in het zakje doen, is het niet heel verrassend dat zij nu ook met vergelijkbare mogelijkheden komen. 

De tools waarmee je bijhoudt hoeveel je de twee apps gebruikt, worden vanaf vandaag beschikbaar gemaakt voor alle gebruikers. Dat gaat in fases, waardoor het tot een aantal weken kan duren tot iedereen de update ziet.

Hoe werkt het?

Miniatuurvoorbeeld

De nieuwe opties zijn te vinden via de instellingen in de apps. Een van die nieuwigheden is het activiteitenoverzicht. Daarin zie je 

hoeveel tijd je in de voorgaande week op Instagram of Facebook zat. En je kunt zien hoeveel je app op individuele dagen gebruikte.

Daarnaast kun je een melding instellen om de tijd op de platforms te beperken. Je stelt een bepaalde tijdsduur in, bijvoorbeeld 10 minuten. Vervolgens krijg je een waarschuwing als die tijd erop zit.

De laatste functie is het uitzetten van alerts. Dit kon natuurlijk al door de meldingen van Facebook of Instagram op je smartphone uit te schakelen, maar nu kun je dus ook vanuit de apps aangeven tussen welke tijden je geen meldingen wil krijgen over een nieuwe post, privébericht of een nieuwe vriend die jou wil toevoegen.

Focus ligt op lange termijn

Dat Facebook- en Instagram-gebruikers door deze nieuwe tools misschien wel minder tijd gaan doorbrengen in die apps, neemt het moederbedrijf voor lief. Opvallend, omdat Facebook eerder deze week nog werd afgestraft om teleurstellende groeicijfers; in Europa daalde het aantal gebruikers zelfs.

Dat is slecht nieuws voor het bedrijf, omdat het hoofdzakelijk geld verdient met advertenties voorschotelen aan gebruikers. En hoe minder gebruikers er zijn, of hoe minder lang ze op de platformen zitten, des te minder inkomsten er vanuit die hoek zijn. Daar draagt deze nieuwe functionaliteit niet aan bij, maar dat accepteert het bedrijf.

"Het is een uitruil die wij acceptabel vinden. Op de lange termijn ligt onze focus erop dat hun tijd op Facebook en Instagram nuttig besteed is."

Lees ook: Facebook keihard onderuit op Wall Street, 120 miljard dollar verdampt

Andere apps

De nieuwe opties in Facebook en Instagram lijken dus behoorlijk op wat Apple en Google aankondigden. In beide gevallen kun je eigen gebruik inzichtelijk maken (hoe vaak pak jij je telefoon op) en kun je overmatig telefoongebruik voorkomen door tijdslimieten - ook per app - in te stellen. 

En ook YouTube kan sinds een paar maanden een herinnering sturen om zo nu en dan een pauze te nemen. Maar er bestonden natuurlijk al langer apps waarmee je kon zien welke apps je veel gebruikte, zoals op Moment (iOS) en Quality Time (Android).

Gezonder door minder tijd op sociale media

Psychiater Esther van Fennema vindt het een goede ontwikkeling dat nu ook Facebook en Instagram deze functionaliteit aanbieden. "Minder tijd op sociale media is sowieso gezonder voor het mentaal functioneren", zegt ze. "En er zijn veel collega's die er net zo over denken."

In haar vakgebied ziet zij veel mensen met klachten, omdat ze verslaafd zijn aan sociale media. "Het veelvuldig gebruik leidt tot meer somberheid, angstklachten en stress."

Kritiek indammen

Maar door het verdienmodel van het bedrijf, twijfelt ze over wat de echte drijfveer is om nu deze optie aan te bieden. Het zou een goede manier om aanzwellende kritiek in te dammen, zegt Van Fennema.  

In het geval van Apple lijkt dat er zeker op. Want zij kwamen met hun variant van digitaal welzijn na kritiek en een open brief van twee grote investeerders. Zij riepen het bedrijf op maatregelen te nemen om iPhone-gebruik te beperken of ontmoedigen. 

De psychiater denkt dat dit ook een rol kan spelen in het geval van Facebook. "Gezien de toenemende aanwijzingen dat grenzeloos gebruik van sociale media leidt tot psychische schade, is het niet ondenkbaar daar dat ze hun imago overeind proberen overeind te houden door zelf dit soort maatregelen te nemen."

Anticiperen

Ook Analist Wim Zwanenburg van Stroeve & Lemberger denkt dat Facebook, Google en Apple met dit soort nieuwe tools anticiperen op het toenemende digitale bewustzijn en de kritiek op bedrijven die willen dat mensen zo veel mogelijk hun diensten gebruiken. 

"De grote techreuzen moeten hier wel op inspelen. Ze moeten het voor zijn, om te voorkomen dat ze achteraf aangepakt worden", zegt Zwanenburg. Hij verwijst naar Frankrijk, waar deze week een wet is aangenomen waarmee smartphones op scholen worden verboden, om afhankelijkheid van de smartphones te voorkomen.

Waarde van advertenties neemt toe

De analist denkt niet dat Facebook en Instagram pijn gaan voelen van teruglopende inkomsten uit advertenties, omdat mensen de app minder vaak of lang gaan gebruiken. "Als gebruikers hun eigen voorkeur aangeven, dan kunnen bedrijven zoals Facebook daar meer mee. Dat werkt ook zo met reclames die voor jou wel of niet relevant zijn. Als die wegklikt, krijg je de vraag: waarom is dat?"

En daarmee neemt de waarde van de advertenties toe, legt hij uit. "Daardoor kunnen de advertenties meer waard worden, omdat het in potentie effectiever wordt."

Dat zal volgens Zwanenburg ook het geval zijn als jij zegt dat je maar 10 minuten door Facebook op Instagram wil scrollen of swipen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Android krijgt functies tegen overmatig telefoongebruik

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore