Met de vlam in de eh...

Laden en lossen met elektrische truck van VDL en DAF

21 mei 2018 08:30 Aangepast: 22 mei 2018 08:07

De Eindhovenaren bundelen de krachten om een elektrische truck te bouwen. De 40 ton combi van trekker en trailer wordt ideaal voor distributie in stedelijke gebieden.

Henk Wijngaard kan voorlopig nog wel even met de vlam in de pijp door de Brennerpas, maar stedelijke distributie gaat een kwestie van elektrisch vervoer worden. Zelfs als de overheid het niet afdwingt. Elektrische vrachtwagens worden voor de gebruikers flink goedkoper per gereden kilometer. Daf en VDL bouwen dan ook gezamenlijk een eerste 40 ton trekker die voor een trailer kan. 

VDL heeft de nodige ervaring met elektrische bussen. DAF bouwt de CF die International Truck of the Year werd. De DAF CF Electric VDL E-Power maakt gebruik van de kennis van beide clubs uit Eindhoven. De elektrische motor heeft een vermogen van 280 pk en 2000Nm koppel. Het accupakket heeft een capaciteit van 170 kWu. Daarmee kan op één batterijlading ongeveer 100 kilometer gereden worden. Meer dan genoeg voor stadsdistributie.

Laden en lossen krijgt een nieuwe betekenis, want tijdens het lossen kan de accu weer vol lopen. Van helemaal leeg naar helemaal vol duurt dat 1,5 uur, maar in de meeste gevallen zal een laadbeurt van 30 minuten genoeg zijn omdat de accu van de vrachtwagen nooit helemaal leeg is bij aankomst. 

 

De eerste e-trucks zijn al uitgeleverd en worden gebruikt voor distributie in stedelijke gebieden. Afhankelijk van de ervaringen van deze eerste klanten wordt de serieproductie van de CF electric ingepland. DAF en VDL zijn nog wat voorzichtig in de voorspellingen, maar hinten al op een elektrische huisvuilwagen, containertrucks en een bakwagen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van