Tech

Een communicatieadviseur zonder Facebook? 'Ik zie het als een uitdaging'

10 april 2018 11:57 Aangepast: 02 mei 2018 12:17
Sandra de Jong. Beeld © Annemieke Klijnstra/Redhead Communicatie

Het was een haat-liefdeverhouding die Sandra de Jong de afgelopen jaren had opgebouwd met Facebook. Enerzijds waren er de inspirerende updates van anderen, het nut voor haar werk en de handige Marktplaatsachtige groepen, anderzijds was er de verslaving en het gedoe met privacy. Morgen zegt ze Facebook vaarwel.

​"Het knaagt al jaren", zegt de 42-jarige Sandra de Jong. "Eigenlijk al sinds ik een paar jaar geleden een aflevering van VPRO Tegenlicht zag. Toen hoorde ik voor het eerst dat er bij Facebook fulltime mensen aan het werk zijn die je verslaafd proberen te maken. Daarnaast vind ik het een akelig idee dat Facebook continu meekijkt met wat je op internet doet en daarvan ook profiteert. Een jaar geleden was ik aan het googelen op dakramen. De volgende dag zag ik op Facebook prompt een advertentie van Velux."

De afgelopen twee jaar lastte Sandra daarom al twee keer een Facebookloze periode in. "Ik vond het vervelend dat ik continu zat te scrollen en er een soort zombie van werd. Zeker de eerste weken nadat ik was gestopt, merkte ik hoe verslavend het was. Als ik een mooie zonsondergang zag, dacht ik: even een foto maken. Het zit zo in je systeem."

Afkicken

Maar toen ze de afkickverschijnselen had overleefd, merkte Sandra dat het haar meer rust gaf. "Ik had meer concentratie bij mijn dagelijks leven. Het stoorde me minder tijdens mijn werk en tijdens de tijd met mijn gezin." Toch keerde de marketing- en communicatieadviseur beide keren weer terug. "Ik miste het ook, want ik vind het fijn om dingen te delen. Ik dacht: ik keer terug, maar ga het nu op een verantwoorde manier gebruiken."

In het begin lukte dat: maximaal 20 minuten per dag mocht Sandra van zichzelf door haar tijdlijn scrollen. Maar langzaam maar zeker greep ze toch steeds vaker naar haar telefoon. "Uiteindelijk checkte ik toch zo'n 15 keer per dag mijn profiel en was ik er dagelijks een uur aan kwijt."

Zo stop je met Facebook:

Je account definitief verwijderen, is even een klusje.

Facebookschandaal

Maar na het nieuws begin deze maand dat Facebook allerlei data van gebruikers heeft verkocht aan andere partijen is voor Sandra de maat vol. Het tv-programma Zondag met Lubach gaf haar met het Facebookevent Bye Bye Facebook het laatste zetje dat ze nodig had. "Als marketing- en communicatieadviseur is stoppen met Facebook niet niks. Maar als Zondag met Lubach het met zijn 350.000 volgers durft, dan durf ik het ook."

Spannend, vindt ze het wel, of het haar gaat lukken haar professie uit te oefenen zonder Facebook. "Maar ik zie het als een uitdaging. Facebook is voor een ondernemer een goede manier om zichtbaar te zijn en het is waardevol voor je personal branding. Dat moet ik nu op andere manieren voor elkaar zien te krijgen."

Nieuwsbrieven

Door middel van nieuwsbrieven bijvoorbeeld, zegt Sandra. E-mailmarketing en blogs. "Van bepaalde organisaties en bedrijven die me inspireren krijg ik al nieuwsbrieven. Sommige doen dat heel goed: met een mooie vormgeving, de tekst in hapklare brokken en een eigen gezicht. Je moet ze zó goed maken, dat mensen ze ook doorsturen naar anderen." Daarnaast stopt Sandra niet met alle sociale media. "Twitter ben ik nu aan het herontdekken en op LinkedIn heb ik ook een profiel."

"Ik vind het echt spannend of het gaat lukken", benadrukt Sandra. "Maar aangezien het al zo lang aan me knaagt, is het nu van belang écht te stoppen, in plaats van halfslachtig. Facebook deugt niet en het past niet bij me. Want waar ik altijd juist bezig ben met ethiek, hanteert Facebook helemaal geen ethische normen en is het alleen maar bezig met winst maken. Het is best eng als dit soort bedrijven heel veel data van je hebben."

Bijna de helft van de Nederlanders overweegt hun account te verwijderen

  • Uit een RTL Nieuws-enquête onder 500 mensen, uitgevoerd door DVJ Insights, blijkt dat bijna 50 procent overweegt hun account te verwijderen.
  • De meeste mensen die zeggen te gaan stoppen - ruim 74 procent - doen dat omdat ze Facebook niet meer vertrouwen.
  • Daarnaast is het feit dat Facebookdata wordt verkocht een grote motivatie om dit sociale medium op te zeggen.
  • 1 procent van de actieve Facebookgebruikers is inmiddels gestopt.
  • Dat betreft zo'n 97.000 Nederlanders.

Meer op rtlnieuws.nl:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van