Bright

Gmail-gebruikers krijgen spam van zichzelf

23 april 2018 16:55 Aangepast: 03 mei 2018 12:31

Meerdere Gmail-gebruikers hebben geklaagd bij Google omdat het leek alsof er via hun account spam verstuurd werd. Uiteindelijk bleek er een fout in Gmail te zitten.

Toen verschillende Gmail-gebruikers afgelopen zondag bij hun verzonden berichten keken, leek het of dat er vanuit hun mailadres verschillende spamberichten waren verzonden naar voor hen niet bekende mailadressen. Ook nadat zij hun wachtwoord veranderden of tweestapsverificatie aanzetten, bleef het 'versturen' van spam doorgaan.

In een reactie naar Mashable schrijft Google op de hoogte te zijn van de spam. Volgens het bedrijf gebeurt het bij een kleine groep gebruikers en is er actie ondernomen om dit tegen te gaan.

Verkeerd gefilterd

Bijzonder is dat het volgens Google niet gaat om het versturen van spam, maar dat de oorspronkelijke spam-verstuurder een trucje had bedacht om de spambox te vermijden.

"Bij deze poging werden e-mailonderwerpen zo geschreven dat het leek alsof gebruikers e-mails ontvingen van zichzelf. Dit zorgde ervoor dat deze berichten per ongeluk in de Verzonden berichten-map terecht zijn gekomen."

Google heeft deze filtermethode inmiddels aangepast. In de spam werd reclame gemaakt voor een lening bij de Canadese telecomaanbieder Telus.com. Dit bedrijf bevestigt dat het deze mails niet zelf gestuurd heeft.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`