Facebook gaat de regels voor politieke boodschappen aanpassen. Wie boodschappen met een sterke politieke lading wil posten moet in de toekomst zijn of haar identiteit en plaats van herkomst bevestigen.
In oktober werd deze maatregel al ingevoerd voor ondubbelzinnige verkiezingsreclame, maar ze gaan nu ook gelden voor advertenties met potentieel controversiële onderwerpen, zoals immigratie bijvoorbeeld.
Facebook wil transparant maken wie voor de advertenties betaalt. Tevens moeten de beheerders van pagina's met zeer veel fans controleerbaar worden.
Amerikaanse moslims redden
Het bedrijf neemt de maatregelen naar aanleiding van aanhoudende berichten dat de Russische overheid Facebook doeltreffend wist te gebruiken om de Amerikaanse verkiezingen te manipuleren. Zo zat de Russische geheime dienst onder meer achter een oproep om op Hillary te stemmen 'om Amerikaanse moslims te redden', wat uiteraard juist moest leiden tot stemmen voor Donald Trump.
Soms werden zelfs oproepen tot demonstraties en de oproep tot bijbehorende tegendemonstratie vanuit dezelfde Russische trollenfabriek geplaatst en kwamen honderden Amerikanen daadwerkelijk opdagen bij de protesten. De confrontatie en verdeeldheid die dat op straat opleverde was ook koren op de molen voor de Russen.
Uit onderzoek bleek dat in ieder geval 126 miljoen Amerikanen een of meer van deze advertenties te zien kregen.
De Russische trollenfabriek:
Honderden trollen, verspreiders van nepnieuws, zouden dagelijks werken in een pand in Sint-Petersburg. Een journaliste werkte er undercover en vertelt hoe de trollen te werk gaan op internet.
Komende maanden
De aanpassingen, ook om nepnieuws uit te filteren, worden het eerst in de VS gedaan en de komende maanden in de rest van de wereld. Om deze doelstellingen mogelijk te maken zal Facebook duizenden nieuwe medewerkers aantrekken.
Meer op rtlnieuws.nl:
Moet je je zorgen maken over je gegevens na het Facebook-schandaal?