Ga naar de inhoud
Tech

Second Life heeft hype overleefd

<p><span style="font-weight: bold;">Second Life wordt makkelijker en socialer, zegt directeur Marc Kingdon, die in Amsterdam een heus kantoor opende.</span></p>&#13; <p></p>

De virtuele wereld Second Life heeft zijn grote hype van een paar jaar geleden overleefd. Linden Labs, het bedrijf achter Second Life, opende deze week zelfs een fysiek kantoor in de Jordaan, boven het pand van designer Marcel Wanders. Het bedrijf wil in Europa meer activiteiten rond Second Life gaan ontplooien. De meeste Second Life-gebruikers wonen buiten de VS. Directeur Marc Kingdon ontving in Amsterdam media op de koffie.

Volgens Kingdon richt Linden Labs zich de komende tijd op het makkelijker en socialer maken van Second Life. Het programma krijgt bijvoorbeeld een simpeler bediening. 'De interface wordt eenvoudiger en hij krijgt een locatiebalk net als in webbrowsers. Begin met het typen van een locatie en je krijgt meteen suggesties. Druk je op enter dan ga je er heen.'

Gebruikers kunnen straks webpagina's naar elk oppervlak in de virtuele wereld slepen en daar samen met anderen naar kijken. Ook is het mogelijk samen naar YouTube-filmpjes te kijken binnen Second Life.

Andere vernieuwingen voor meer gemak: keuze uit meer standaardavatars, sneller vrienden van andere sites uitnodigen en het delen van je profielen en activiteiten in Second Life via sociale netwerken als Facebook en Twitter. Betalende leden kunnen met LindenHomes makkelijker binnen een paar klikken op het web een eigen huisje in de 3D-wereld inrichten.

Na de overname van Avatars United door Linden Labs komt er ook een manier om je identiteiten bij andere virtuele werelden en online rollenspellen samen te brengen met die in Second Life: sociaal netwerken voor avatars.

Later dit jaar komt Second Life met eigen mobiele apps, vertelt Kingdon, te beginnen met een app voor de iPhone. Rondlopen in de virtuele wereld kan met die apps nog niet, wel kan je onder meer tekst- en voicechatten met gebruikers. De voicechat in Second Life is goed aangeslagen: in totaal bellen gebruikers een miljard minuten per maand met elkaar.

Second Life kan profiteren van de huidige hype rond 3D, denkt Kingdon. 'Dat is voordelig voor ons. Na de film Avatar hoef ik in elk geval aan bepaalde mensen het idee van een virtueel personage niet meer uit te leggen.' Second Life ook echt in 3D zien op een 3D-laptop of -monitor kan nog niet: daarvoor is stereoscopisch materiaal nodig. 'We hebben een grote gemeenschap programmeurs die uitbreidingen bouwt. Zij voegen ook toepassingen met stereoscopische beelden toe.'

Ook werkt Second Life samen met 3D-brillenmaker Vuzix, die zijn drivers zal toevoegen aan Snowglobe, een opensource variant van het Second Life-programma. De Wrap 920-bril gaat Second Life tonen. Volgens Linden Labs is het ook mogelijk om Second Life te laten werken met 3DTV's en -monitoren. Er is al bepaalde machinima in Second Life die dat gebruikt.

De hype rond de virtuele wereld en de bijbehorende marketingacties van grote bedrijven is alweer jaren geleden. Maar Second Lifes virtuele economie groeit nog elk jaar. Second Life-handelaren maakten in 2009 voor 55 miljoen echte Amerikaanse dollars winst. Allerlei problemen lijken opgelost: gokgames zijn verboden, de servers zijn stabieler, de hardware bij mensen thuis sneller en cyberseksfans hebben tegenwoordig hun eigen regio. Kingdon: 'Het is niet langer het virtuele wilde westen'.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van