Ga naar de inhoud
Tech

Verkeersidee Hans Monderman de oceaan over

<p><strong>Mondermans revolutionaire filosofie van shared space begint postuum ook aan de andere kant van de oceaan aan te slaan.</strong></p>&#13; <p></p>

De Nederlandse verkeerskundige Hans Monderman (1945-2008) heeft het begrip shared space uitgevonden. Kort gezegd: als je op een kruispunt allemaal borden, haaientanden en pijlen aanbrengt, letten weggebruikers daarop en niet op elkaar. Met een eerste project in Drachten veranderde hij een plein dan ook zodanig dat er geen bord meer te vinden is.

Verkeersgebruikers ervaren het als gevaarlijker, waardoor er minder ongelukken gebeuren, zelfs fietsers richting aangeven en de doorstroom van verkeer hoger is. Op weblog Jalopnik is een prachtig relaas te lezen van Tom Vanderbilt over de ideeën van Monderman en waarom ze in de VS nu eindelijk besproken worden.

Het grootste verschil zit 'm in de manier waarop de Amerikanen hun steden hebben ingevuld. Waar in Nederland elk zichzelf respecterend dorp een ring heeft, is het in de VS niet ongebruikelijk om het snelwegensysteem lekker door te laten lopen in een bewoond gebied. De auto heeft altijd voorkeur gekregen. In Mondermans idioom: de verkeerswereld krijgt er voorrang over de sociale wereld.

Het gedrag van mensen past zich daar op aan. Als een weg er uit ziet als een weg waar je 100 kunt, rijd je er ook 100. Maar dat is ook precies de reden waarom de ideeën van Monderman in de VS grote impact kunnen hebben.

Voor Nederlanders is de overgang naar shared space niet per se heel erg schokkend. Voor een Amerikaan wel, want die moet zich in het verkeer opeens sociaal gedragen, waar hij dat nergens gewend was.

BRIGHT is verhuisd!

Voor alle nieuwe en oude content van Bright,
klik op de link.

Ga naar Bright.nl