Tech

Accept or Decline?

11 februari 2011 08:24 Aangepast: 29 april 2018 03:25

<p><strong>Doe mee aan het crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van populaire internetdiensten. 'Your digital life is on the line.'</strong></p>

Je kent het moment wel: je hebt net een programma of een app gedownload die je meteen wilt gaan gebruiken. De installatie is net klaar, doemt er plots zo'n scherm op waarop wordt gevraagd of je akkoord wilt gaan met de voorwaarden. Je ziet al aan de scrollbalk dat het een lang verhaal is. Sommige apps zeggen zelfs om hoeveel pagina's het gaat. Een enkel programma laat je niet verder gaan totdat je bij het eind van het document staat, in de veronderstelling dat je het dan gelezen hebt. Wat natuurlijk niet zo is. Je klikt zo snel mogelijk op accepteer en gaat verder.

Begrijpelijk want die voorwaarden zijn bepaald geen luchtige lectuur. Die snelle klik heeft echter grote consequenties. Je sluit een bindend contract af dat je niet hebt gelezen. Een contract waarmee je de controle over je e-mail, foto's, documenten en al die andere persoonlijke informatie uit handen geeft. Wat geef je eigenlijk allemaal weg? Wie krijgt de controle? En wat kunnen deze volslagen onbekenden daarna allemaal doen met jouw privé-informatie?

Onderzoek
Met jouw hulp willen we de gebruiksvoorwaarden van een aantal populaire diensten nu juist eens minutieus doorlichten. Deels om ons bewuster te maken van de diensten waar we gebruik van maken, deels om antwoorden te vinden op concrete vragen als deze:

- Iemand heeft mijn Hotmail account gehackt en mijn wachtwoord veranderd. Hoe kom ik nou weer bij mijn mail?

- Blijft de video die ik upload bij YouTube mijn eigendom of draag ik dat over aan YouTube?

- Facebook heeft mijn profiel offline gehaald omdat er een foto op staat waarop ik mijn zoontje de borst geef. Mogen zij dat doen?

- Mijn dochter heeft zonder mijn toestemming twee albums gekocht in iTunes. Kan ik dat geld terugkrijgen?

- Heeft Dropbox inzage in de documenten die ik daar opsla?

- Keyloggers hebben mijn goud in World of Warcraft gejat en mijn spullen verkocht. Hoe krijg ik die weer terug?

Als je zelf brandende vragen hebt, deel die met ons in de reacties, dan komen ze mogelijk aan bod in het onderzoek.

We letten vooral op eigendomskwesties, privacy, garantie en aansprakelijkheid. We richten ons vizier op Facebook, Google (Search, Gmail, YouTube, Docs, Android), Apple (iTunes, MobileMe), Twitter, Yahoo (Flickr), Microsoft (Hotmail, Windows Live Messenger), Hyves, Marktplaats, Paypal, Dropbox, Foursquare, WhatsApp, Skype, Habbo, Vimeo, Spotify, LinkedIn, Tumblr en Blizzard (World of Warcraft).

Meedoen
Je hulp zou bestaan uit het dit keer wel aandachtig doorlezen van voorwaarden. Je krijgt daarbij een lijst met onderwerpen om in de gaten te houden. Daarnaast vragen we je elke opmerkelijke passage te flaggen. Onder 'opmerkelijk' verstaan we zaken die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten.

Jouw bevindingen worden vervolgens nagelopen door juridische experts, voor zover je dat zelf niet bent. Over nieuwswaardige bevindingen zullen Bright en de mediapartners (naar eigen inzicht) berichten, eventueel voorzien van het persoonlijke commentaar van de verantwoordelijke deelnemer. Eeuwige roem ligt in het verschiet!

Wat heb je nodig?
Een Google-account (oh, the irony), analytisch vermogen en wat vrije tijd. Meedoen is eenvoudig. Meld je aan door een mail te sturen met je volledige naam (en liefst je telefoonnummer) naar crowd@bright.nl. Je gegevens worden alleen gebruikt voor dit project.

We reageren vervolgens met meer details. Deze oproep gaat 11 februari online, het onderzoek start op 18 februari, duurt circa twee weken en maakt gebruik van online tools. Deelname kost je naar schatting een paar uur, meer inzet is altijd welkom.

(NB: Mensen die zich in januari al hadden aangemeld naar aanleiding van het item bij RTL Nieuws hoeven dat niet opnieuw te doen.)

Partners
Bright wordt in dit onderzoek bijgestaan door crowd-expert Erwin Blom en diverse juristen waaronder Arnoud Engelfriet. Onze mediapartners zijn Nrc.next, RTL Nieuws, Dutch Cowboys, The Next Web en Dutch Cowgirls.

Naast berichtgeving op Bright (volg www.bright.nl/crowd of deze rss-feed) nemen we in het april-mei nummer van Bright Magazine, dat 22 april verschijnt, een eindverslag op.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van