Tech

Accept or Decline: Apple

08 april 2011 13:24 Aangepast: 29 april 2018 02:23

<p><strong>De gebruiksvoorwaarden van de Apple iStores hebben veel weg van Amerikaanse concurrenten Google, Facebook en Microsoft. De beoordeling ook trouwens. </strong></p>

Eerste opmerkelijke bevinding door beoordelend jurist Paul Pols van ICT Recht is dat Apple je dwingt al bij de aankoop van je iPod, iPhone of iPad akkoord te gaan met gebruiksvoorwaarden die je pas daarna gepresenteerd krijgt. 'Hoogst merkwaardig', vindt hij. 'Want dat zou vooraf moeten gebeuren.' Pols stelt ook vraagtekens bij de dubbele positie van Apple bij de verkoop vanuit de Stores. Net als bij bijvoorbeeld de Android Market stelt de iStore zich op als bemiddelaar tussen uitgevers (‘vendors’) en consumenten. De firma uit Cupertino benadrukt bij herhaling dat zij niet direct aansprakelijk is voor de in de iStores verkochte producten, en daar ook geen enkele garantie op kan bieden. Dit is opvallend, vindt Pols.

Apple is immers wel de uiteindelijke verkoper van de producten, en onderwerpt deze zonder uitzondering aan een streng toetsingsbeleid. Daarin gaat het bedrijf veel verder dan Google, iets wat ook zijn weerslag kent in de gebruiksvoorwaarden. Zo schrijven de juristen van Apple bijvoorbeeld: 'U erkent dat sommige aspecten van de Stores, de Producten en het beheer van de Gebruiksregels de voortdurende betrokkenheid van iTunes met zich meebrengen, niettegenstaande het feit dat iTunes geen partij is bij de licentie tussen u en de Uitgevers van de Producten.' Met andere woorden: Wij zijn geen partij, maar tegelijk toch ook heel nadrukkelijk wel partij. Iets wat waarschijnlijk alleen een door de wol geverfde jurist kan opschrijven. Of begrijpen.

Net als app-verkopers Facebook, Android en Foursquare stelt Apple dat alle in de iStores verkochte liedjes, apps en andere content eigenlijk helemaal niet aan ons verkocht worden. Hoewel gebruikers de BUY/KOOP-knop moeten aanklikken en voor een transactie de Algemene VERKOOP-voorwaarden krijgen gepresenteerd, betalen we feitelijk voor een licentie om het stukje content te mogen gebruiken. Mochten we onze iPhone of iPad doorverkopen aan derden, dan vervalt de licentie en moeten we deze content dus eerst van het apparaat verwijderen. Je mag je apps zelfs niet uitlenen van Apple. 'Opmerkelijk', constateert testlezer Bert, die vermoedt dat veel consumenten dat waarschijnlijk toch heel anders zien.

Ook opgetrokken wenkbrauwen over de verschillende landen die in de overeenkomst figureren. We worden geregeld geconfronteerd met Nederlands recht, toch vallen de apps volgens Apple onder de definitie van ‘Commerciële Goederen’ zoals weergegeven in de Amerikaanse Code of Federal Regulations. Gegevens van kopers worden gezamenlijk beheerd door Apple Sales Unlimited in het Ierse Cork en Apple UK in het Engelse Uxbridge, terwijl gebruiksgegevens van de iTunes Store worden doorgegeven aan het Luxemburgse iTunes SARL. 'In welke jurisdictie komen onze gegevens dan terecht?', vragen onze testlezers zich terecht af.

Deze privacyzorgen vielen echter in het niet bij het lezen van de mogelijkheden die Apple de app-ontwikkelaars en andere partners toekent. Net als Facebook en Android mogen de apps uit de iStore niet alleen de privégegevens van de directe gebruikers downloaden, maar ook gegevens van hun complete vriendenkring (mits deze vrienden met ‘iedereen’ delen).

Ander opmerkelijk puntje was de geschenken die Apple via de iStores verstrekt. 'Cadeaus gekocht bij de Stores mogen alleen worden gekocht voor, en ingewisseld door, personen in Nederland', schrijven de juristen van Apple. Hoezo dan? In de voorwaarden wordt dat niet duidelijk, en helaas weigerde ook Apple in te gaan op onze kritische vragen. Wel is inmiddels duidelijk dat ook de gegevens van de ontvangers van Cadeaus uit de iStores onverbiddelijk in de rijk gevulde databases van Apple verdwijnen.

Conclusie:
We kunnen inmiddels gevoeglijk stellen dat de voorwaarden van bedrijven als Google, Facebook, Microsoft en dus ook Apple grote overeenkomsten met elkaar vertonen. De rechten van de consument worden zoveel mogelijk uitgekleed, en klantvriendelijkheid is ver te zoeken. En wie zijn gegevens afgeeft aan Apple, kan ervan uitgaan dat die bij een groot aantal ‘commerciële partners’ terechtkomen en tot op het bot worden gedatamined. En wie daar problemen mee heeft, wordt zonder verdere omhaal de iStore uitgeknikkerd.

RAPPORTCIJFER: 4

Eerdere rapporten:
Microsoft: 3
Google: 4
Wordpress: 7
Habbo Hotel: 4
World of Warcraft: 3
Facebook: 3

NB: Scores van 1 tot 10 (1 voor hufterige uitvreters tot 10 voor heilige boontjes)

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore