Tech

Nieuwe producten prominenter op Marktplaats

19 maart 2012 13:44 Aangepast: 28 april 2018 20:42

<p><strong>De vernieuwde versie van Marktplaats heeft meer aandacht voor het vinden van nieuwe producten naast alle tweedehands waar.</strong></p>

Marktplaats voert de komende weken een vernieuwde site in. Eerst voor in totaal 50 duizend bezoekers en daarna voor iedereen. Marktplaats gaf Bright.nl al een blik op de nieuwe site, die er wat moderner en rustiger uitziet. Een van de opvallende veranderingen is dat bezoekers producten beter kunnen filteren op 'gebruikt', 'zo goed als nieuw' of 'nieuw'.

Dit past bij de strategie dat de site zich ook meer wil presenteren als plek om nieuwe producten te kopen, vertelt Olivier van Duijn, algemeen directeur Marktplaats. "We zijn al het handelshart van Nederland en we willen nu ook het winkelhart worden. We willen nog duidelijker maken dat je ook nieuwe producten van winkels kan kopen. Dat is de afgelopen jaren al op gang gekomen. Al twee van de zeven aankopen via Marktplaats betreft nieuwe producten en een op de vier kopers koopt elk kwartaal een nieuw product via onze site."

Marktplaats bekijkt hoe het webwinkels nog makkelijker is te maken hun spullen aan te bieden, maar zonder dat dit het consumentenaanbod gaat overvleugelen. "We moeten wel een goede belans houden met het aanbod van gewone gebruikers", aldus Van Duijn.

"De hele site is sneller geworden en het zoeken en plaatsen werkt beter", zo vat Victor Croes, hoofd user experience, de belangrijkste andere wijzigingen samen. Na het zoeken zijn aan de linkerkant de zoekresultaten verder te verfijnen door allerlei vakjes aan te vinken. "We voeren veel verbeteringen uit op basis van feedback van gebruikers. Zo bieden we meer ruimte voor extra foto's, die we groter gaan weergeven, omdat we dat vaak hoorden van bezoekers."

De user-interface is gemoderniseerd en heeft meer witruimte en iets grotere foto's gekregen. "Er zit meer rust in", vindt Croes. Ook zijn de pagina's waarop nieuwe advertenties zijn aan te maken verbeterd. Teksten zijn bijvoorbeeld direct te bewerken en er staan minder velden op. "Elke extra vraag op die pagina is een extra drempel om iets te plaatsen, vandaar dat we enkele velden hebben weggelaten."

Zo is bijvoorbeeld het veld voor het invullen van een Skype-naam geschrapt. Van Duijn: "Skype is niet doorslaggevend om tot een verkoop succesvolle verkoop te komen." De nieuwe homepage van Marktplaats toont de laatst aangeboden producten in diverse rubrieken.

Marktplaats zag er jarenlang hetzelfde uit, maar kan de komende tijd sneller wijzigingen doorvoeren. Croes: "Nu is de site beter voorbereid op de toekomst en kunnen we sneller wijzigingen maken. Je ziet bijvoorbeeld dat tablets snel opkomen en met het nieuwe systeem kunnen we ons daar sneller op aanpassen. De mobiele versie van onze site draait al sinds vorig jaar op het nieuwe systeem. "

De groei is er bij Marktplaats nog altijd niet uit. Vorig jaar groeide de site met 10 procent. Marktplaats trekt circa 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand en telt dagelijks meer dan 300 duizend nieuwe advertenties. Ongeveer 10 procent van de Marktplaats-bezoeken is afkomstig van mobiele telefoons. Marktplaats wordt ook steeds vaker gebruikt voor het plaatsen van klussen, waarvoor sinds de tweede helft van vorig jaar een eigen onderdeel bestaat. Er zijn al 100 duizend klussen geplaatst.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van