Ga naar de inhoud
Tech

Blazen als Bond in een elektrische speedboot

<p><strong>Elektrische boten zijn al geen nieuws meer, maar een James Bond boot op batterijen, dat willen we allemaal wel.</strong></p><p></p>

New Electric legt normaliter zonnepanel op daken. Maar als je een beetje gevoel ontwikkeld hebt voor groene elektrotechnologie, dan wil je wel eens wat anders. Waarop de heren een Glastron 174-V Bayflite uit 1974 kochten. Was ook de favoriet van James Bond in die tijd. In Live and Let Die zit een legendarische scene waar de boot over een paar politie-auto's vliegt. Dat was dan ook de reden voor Anne en compagnon om voor deze boot te kiezen. "Maar ook de jaren '70 shaggadelic uitstraling. Toen ik vroeger ging waterskiën waren dit de mooiste bootjes die er waren."

Het plan van aanpak is simpel. Motor eruit, batterijen erin, elektromotor erin, controler erbij en gassen, eh, vooruit met dat ding. Toch heeft dit eerste proof-of-concept twee jaar geduurd. "Veel dingen die we nodig hadden bestonden nog niet of waren net op de markt. Je moet dus wel van high-tech sleutelen houden."

Zestig pk krijgt het bootje op deze manier, dus een speedboat mag het zeker blijven heten. Dat is dan ook het verschil met de meeste zogenaamde fluisterboten. Deze gaat hard.

Ondertussen zitten er een aantal verschillende elektrische boten in de ordermap bij New Electric. De conversie kan beginnen.