Tech

Top 5: Bezorgservice

24 september 2012 18:00 Aangepast: 28 april 2018 17:36

<p><strong>Fijn dat we 24/7 kunnen bestellen. Om daarna een briefje in de bus te vinden dat het pakket tijdens kantooruren is op te halen. Dat kan beter.</strong></p>

"We vonden u niet thuis." We kennen dat briefje van de postbode in de brievenbus wel. Het betekent of een halve dag thuis zitten wachten op een pakket dat natuurlijk net aangeboden wordt in de 5 minuten dat je toch even naar de bakker bent gegaan. Of dat je mag aansluiten in de rij op het postkantoor, terwijl je nou net online besteld had, omdat je geen zin had in een rij. Je pakket is daar overigens pas een dag nadat het briefje bezorgd wordt, dus als je haast had, heb je pech.

En het postkantoor is alleen open als jij op kantoor zit, vaak de reden waarom je niet naar de winkel bent gegaan maar voor bezorgen hebt gekozen. Of erger: je mag het doosje ophalen op een desolaat afhaalpunt op een industrieterrein 20 kilometer van huis verwijderd terwijl je alleen een fiets ter beschikking hebt. Kortom, je kan 24/7 een pakket bestellen, maar het bezorgen blijft in gemak en service erg achter.

Experimenteren met oplossingen

Het zijn vooral de webwinkels die zoeken naar manieren om het je gemakkelijk te maken een pakket te ontvangen. Zo bedacht Nespresso YourTime waarbij je zelf de aflevertijd thuis in tijdsblokken van twee uur kunt kiezen. Dat kan doordeweeks tot tien uur 's avonds en ook op zaterdag en zondag. Je betaalt wel 6,50 euro voor deze afspraak. Albert Heijn bedacht zijn eigen bezorgdienst Albert. Ook hier betaal je uiteindelijk voor de bezorging.

Dat blijkt vooral het geld waard voor mensen waarvoor Albert een aantal trappen op moet lopen om de boodschappen te brengen, want ze bezorgen letterlijk tot in de keuken. In appartementen met een huurprijs die alleen de happy few kunnen betalen (denk aan pakhuis Detroit en New Amsterdam aan de Zuidas) wordt ook geexperimenteerd met pakketen. Soms is er een portier die net als in een Amerikaanse film de post voor je aanneemt. Ook bestaan er kluisjes waar de bezorger je pakket in kan zetten, desgewenst met koeling.

V&D experimenteerde met Click & Collect, wat betekent dat je in de winkel pakketjes afhaalt die je online aangeschaft hebt. Mij ontgaat daarvan de meerwaarde. Volgens onderzoekers van ING is het in landen met veel auto's zoals Engeland en Frankrijk wel een succes.

In Frankrijk is het inmiddels goed gebruik van supermarkten om je boodschappen (van boodschappen via mode tot elektronica) naar een distributiepunt op een strategische locatie te brengen. Dat kan een cafe op een kruispunt zijn of bijvoorbeeld een benzinestation waar je als plattelandsbewoner waarschijnlijk toch al langs rijdt. In Duitsland was het niet een webwinkel maar een bezorgdienst die wel in zag dat we wachten op een oplossing. Daar probeerde DHL het Packstation. Dat was een soort gemechaniseerde postbus die in steden en op het platteland stond. Deze oplossing bleek te duur, vooral als consumenten hun pakje pas na enkele dagen kwamen halen.

Top 5 Alternatieven voor de rij bij het postkantoor

Is er voor ons in Nederland wonende niet extreem veel verdienende webshoppers dan geen enkele hoop op een oplossing? Jawel hoor, hieronder zie je 5 ideen hoe je gemakkelijker aan je postpakket kunt komen.

5 - Postbus op het postkantoor

Met een eigen postbus hoef je bij het Postkantoor niet in de rij om je pakketje op te laten zoeken. Bovendien rek je de openingstijden van het Postkantoor op omdat de ruimte met postbussen vaak later open is. Nog een voordeel van een postbus: in het trappenhuis bezorgde pakketten en brieven kunnen niet door de buurman ingepikt worden.

4- HubHub

Voor aankopen op websites als marktplaats en speurders en ook veilingen is er HubHub. Je kan HubHub op een af te spreken plek en tijd je pakketje laten ophalen, waarna zij je bellen voor een bezorgafspraak. Daar betaal je voor, maar je koopt dan ook controle over zo'n aankoop.

3 - Kiala

Laat je online aangeschafte pakket bezorgen bij een Kiala bezorgpunt. Dat is een adres in de buurt dat ruime openingstijden heeft (bijvoorbeeld een tankstation). Je kunt je pakket zo afhalen op een moment dat jou schikt. Zalando gebruikt dit soort Kialapunten om retourzendingen mogelijk te maken.

2 - Bezorgen op kantoor

Als je dan tijdens de uren dat de bezorger werkt niet thuis bent omdat ook jij aan het werk bent, is er niets handiger dan je pakket ten kantore te laten bezorgen. De vraag is of de portier of receptionist daar op zit te wachten. En wat de baas er van vindt. Misschien je pakket zoals hierboven vermommen als een zakelijke bestelling?


1- De Buren

De Buren is een sympathiek initatief met onbemande afhaalpunten. Daar vind je een grote muur met kluisjes waar je 24/7 bij kunt. Eigenlijk heb je zo een extra grote brievenbus op afstand. Op het moment staat De Buren met 2 filialen nog in de kinderschoenen. Eind van dit jaar moeten dat 150 afhaalpunten in heel Nederland zijn. Deze oplossing komt aardig dicht in de buurt van wat fijn zou zijn.

Conclusie

Tot de tijd dat De Buren in onze buurt een kluizenwand opstellen, zijn de echte buren mijn favoriete initiatief. Liever dan het briefje waarmee je je pakket bij het postkantoor kunt halen, vind ik het briefje met de naam van de buurvrouw, zodat ik zonder wachten mijn pakket krijg. Dit lijkt ook de voorkeur van de bezorger, soms ligt mijn pakket drie huizen verder waar ik de buurvrouw nog niet kende.

Het lijkt dat bezorgdiensten steeds sneller van hun pakjes af willen ten koste van de service. Pakjes die afgegeven dienen te worden, zijn soms in de bus gepropt op een manier dat ze er uit gestolen kunnen worden. Eindredacteur Corrie kreeg een doosje met sticker "Breekbaar" over haar twee meter hoge hek geworpen. Dat de bezorgdiensten steeds minder graag een tweede keer komen schept wellicht ook opties. Misschien is er een mogelijkheid om in de avond te bezorgen? Aanbellen rond etenstijd lijkt me voor de bezorger altijd prijs. Dat weten verkopers al decennia lang.

De echte oplossing bestaat naar mijn idee nog niet. Hoe gemakkelijk het is om midden in de nacht een aankoop in China te doen, staat niet in verhouding tot de moeite waarmee je soms je pakket moet bemachtigen. Je kan overal en op elk tijdstip kopen, maar kunt lang niet overal op een jou passende moment geleverd krijgen. Hier ligt een gat in de markt.

Oproep

Wie springt er in dat gat in de markt? Ik fantaseer over een kast naast de voordeur waar de bezorger zijn pakket in kan laten vallen maar er niet meer uit kan pakken. Alleen aan de andere kant van de muur, binnenshuis dus, zijn dozen uit die kast pakken. Wie heeft er een beter idee? Vertel ons je oplossing voor het laten bezorgen van pakketten. We zijn van plan het beste idee in Bright magazine 49 te plaatsen. Dat nummer gaat helemaal over het jaar 2020. Hopelijk is dan een aankoop nog een stuk sneller in huis.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van