Tech

Van alle redenen waarom Facebook Whatsapp koopt is dit de belangrijkste

20 februari 2014 08:16 Aangepast: 28 april 2018 09:20

<p><strong>Facebook koopt Whatsapp voor 14 miljard euro. Whatsapp blijft reclamevrij, dus waarom betaalt Facebook zo veel?</strong></p><p></p>

Update 13:30 - Extra reden toegevoegd: geruchten dat Google ook Whatsapp wilde kopen.

Facebook heeft Whatsapp opgekocht voor een bedrag van in totaal bijna 14 miljard euro. Voorlopig verandert er voor de gebruikers niets, Whatsapp blijft zelfstandig opereren, net als Instagram, dat ook door Facebook werd overgenomen. Facebooks eigen chatapp Messenger blijft ook gewoon bestaan.

En Whatsapp blijft volgens Facebook voorlopig reclamevrij. Wereldwijd zijn er 450 miljoen actieve Whatsappers. Het sociale netwerk heeft 1,2 miljard gebruikers. Maar Facebook verdient momenteel met advertenties wel veel meer geld dan Whatsapp.

Reden nummer 1: Whatsapp gaat Facebook inhalen

Met de overname stelt Facebook vooral zijn eigen toekomst veilig. Waarom? Whatsapp groeit momenteel veel sneller: er komen elke dag meer nieuwe gebruikers bij dan bij Facebook. Uiteindelijk lijkt Whatsapp zelfs hard op weg om Facebook in te halen. Dat leek een paar jaar geleden onmogelijk, toen Facebook als eerste website de 1 miljard geregistreerde gebruikers naderde. Maar inmiddels zit Whatsapp al bijna op een half miljard.

Facebook wilde eerst het snelgroeiende Snapchat opkopen, maar dat mislukte. Snapchat weigerde een miljardenbod. Vervolgens heeft Mark Zuckerberg zijn zinnen gezet op Whatsapp. Die app heeft na ruim vier jaar veel meer gebruikers dan Facebook, Gmail, Skype of Twitter na hun eerste vier jaar hadden. De potentie is enorm. Whatsapp kan gewoon veel groter worden dan Facebook. Om aan te geven hoe gigantisch Whatsapp nu al is: het aantal verstuurde Whatsapp-berichten per dag is bijna even groot als het aantal dagelijkse sms'jes wereldwijd.

whatsapp growth groei facebook


Ook: data is geld waard

Een andere reden heeft te maken met data. Hoe meer mensen via Facebooks servers communiceren, hoe meer data het bedrijf heeft. Over connecties, over interesses. Dat kan indirect ook veel geld waard zijn, al heeft Whatsapp dan geen advertenties. Het sociale netwerk bezit nu ineens 450 miljoen telefoonnummers, terwijl lang niet alle Facebook-gebruikers hun mobiele nummer hebben ingevuld in hun profiel.

Facebook krijgt ook inzicht in de onderwerpen waar mensen privé over praten en kan dat vergelijken met de onderwerpen die mensen openbaar delen en liken. Daar zitten vast interessante verschillen tussen...

Abonnement

Ook Whatsapp verdient trouwens wel geld: de app kost sinds kort 89 eurocent per jaar voor nieuwe gebruikers, na hun eerste jaar. Dat tikt toch wel aan, nu Whatsapp er dagelijks meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij krijgt. Maar dan kom je voorlopig nog altijd niet in de buurt van die 14 miljard euro. Whatsapps abonnementsvorm is wel een nieuwe manier van geld verdienen voor Facebook. Zijn apps waren tot nu toe gratis.

Associatie met 'privé-communicatie'

Facebook heeft geprobeerd met zijn eigen Messenger-app de strijd aan te gaan met Whatsapp en Snapchat, maar dat lukte niet helemaal. Omdat Whatsapp en Snapchat alleen zijn voor privé-communicatie, of in besloten groepen, is het gevoel van 'privacy' er groter. Bij Facebook denk je vooral aan likes en profielpagina's. De chatapps bieden iets wat mensen gewoon minder met Facebook zullen associëren.

Met de overname van Instagram twee jaar geleden deed Facebook iets soortgelijks. Zuckerberg & co hadden zelf ook een mobiele app alleen gericht op delen van foto's kunnen maken, maar dan nog zouden mensen de activiteit 'mobiel kiekjes delen' eerder associëren met Instagram, dan met Facebook. Bij Facebook is het maar een van de vele dingen die je kan doen. Mensen lijken de voorkeur te geven aan specialistische apps.

Aparte apps, nieuwe vormen

Een ander onderdeel in de strategie is dat Facebook zich realiseert dat het gebruik van zijn eigen site en apps in de huidige vorm langzaamaan minder populair worden. De nieuwigheid is er af. Mensen raken verzadigd. Ze hebben gewoon te veel vrienden toegevoegd en te veel pagina's geliked, waardoor hun nieuwsfeed een grote chaos wordt.

Facebook moet op zoek naar nieuwe, betere vormen en dat zijn losse apps. Onlangs lanceerde Facebook daarom Paper, een nieuwe, frisse manier om de Facebook-nieuwsfeed te lezen. Kortom: mensen hoeven niet per se naar de centrale Facebook-site of -app, als ze maar een van de andere apps gebruiken.

Jongeren lopen weg

Jongeren zijn Facebook de laatste tijd al minder gaan gebruiken en daar is veel media-aandacht voor geweest. Facebook heeft het zelf ook erkend. De reden is waarschijnlijk dat jongeren de site niet cool vinden, omdat hun ouders en grootouders er ook op zitten.

De overname van Whatsapp zorgt er in elk geval voor dat Facebooks imperium de komende tijd flink zal blijven groeien. Aanhoudende negatieve berichten over dalend gebruik zouden ook niet goed zijn geweest voor de beurskoers. Het wordt interessant om te zien hoe beleggers de komende tijd op het nieuws van de Whatsapp-overname reageren.

Extra reden: Google de pas afsnijden

Een andere reden duikt nu op: Google zou Whatsapp ook hebben willen kopen. Het zoekbedrijf zou 10 miljard dollar hebben geboden. Door ruim over dat bod heen te gaan, voorkomt Facebook dat Whatsapp in handen van zijn grootste concurrent komt.

Hoe deze Rus profiteert van de onrust na Facebooks overname van Whatsapp

Eerste indruk: Facebook Paper

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van