Tech

Is Blue Bottle de Apple onder de koffiewinkels?

25 maart 2014 12:28 Aangepast: 28 april 2018 08:49

<p><strong>Minimalistische koffieketen Blue Bottle krijgt miljoeneninvesteringen van tech-bedrijven in Silicon Valley.</strong></p>

Blue Bottle is het tegenovergestelde van Starbucks. De inmiddels dertien locaties van de in San Francisco geboren coffeeshop zijn in al hun minimalisme bijna niet als koffiewinkel herkenbaar. Er staat geen naam op de gevel, enkel een klein blauw flesje. Slate vergelijkt de allure van Blue Bottle me die van Apple, dat mensen al jaren minimalistisch vormgegeven computerwinkels inlokt die je alleen herkent aan een summier appeltje boven de deur.

Werken doe je maar ergens anders

Blue Bottle heeft alle kenmerken van een echte hipstertent. Koffie wordt er gedronken uit mokken, liever niet uit kartonnen bekers, en alle bonen zijn fair trade. Een formaat voor je cappuccino hoef je niet te bepalen, Blue Bottle weet precies hoe groot 'ie moet zijn. Elk kopje wordt bovendien naar Japanse gewoonte met de hand gemaakt, van licht in plaats van zwaar gebrande bonen. En vooral opvallend: geen wifi en geen stopcontacten, werken doe je maar ergens anders. Overal waar Blue Bottle een Spartaans ingerichte winkel opent staan de rijen tot om de hoek.


Ieder kopje koffie word bij Blue Bottle met de hand gezet

Dat hebben venture capitals ook gemerkt. De durfinvesteerders zijn ooit bedacht om softwarebedrijven en chipmakers te steunen bij het opstarten, maar steken nu haast tegen hun eigen regels in geld in fysieke koffiewinkels die zo'n beetje niets met technologie te maken hebben. Blue Bottle kreeg sinds eind 2012 al investeringen van Instagram-oprichter Kevin Systrom, Twitter-oprichters Ev Williams en Biz Stone en Google Ventures, en zelfs skateboarder Tony Hawk ziet de keten wel zitten.

Boeiender dan het schreeuwerige Starbucks

In minder dan twee jaar tijd haalde Blue Bottle een totaal van 46 miljoen dollar aan investeringen op via venture capitals. Analisten proberen te verklaren waarom precies. Het lijkt een combinatie van toeval en het raken van de juiste snaar. Blue Bottle zit nu eenmaal in het kloppend hart van Silicon Valley, waar aan geld en happige investeerders geen gebrek is en duurzaam zakendoen met spullen als eerlijke bonen goed valt. Toch lijkt het vooral de ingetogen opzet van Blue Bottle, die met minimalistische winkels, een kleine menukaart en een gebrek aan wifi een stuk boeiender is dan de schreeuwerige Starbucks die je in de VS op elke straathoek vindt.

Café waar je niet voor de koffie maar voor de tijd betaalt

Koffie zetten alsof je een experiment doet

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van