Tech

Gaan deze 3 groene startups het maken?

18 april 2014 08:24 Aangepast: 28 april 2018 08:18

<p><strong>Rockstart presenteert 9 startups die slim gebruik van energie stimuleren. Deze 3 zijn interessant voor de gewone man.</strong></p><p></p>

Uit 130 startups uit 39 landen koos het Amsterdamse startupprogramma 10 ‘lucky winners’. Die mochten in de afgelopen 100 dagen hun idee verder uitwerken en de gang naar de markt versnellen. In de snelkookpan die accelerator heet, sneuvelt er ook wel eens wat. Van de tien geselecteerde teams is er eentje uitgevallen onder de hoge druk.

Op de 'demo day' donderdag presenteerden de 9 overgebleven bedrijfjes de stand van zaken, in de hoop investeerders te enthousiasmeren om geld in hun startup te stoppen. Het Grote Flirten met geld is begonnen. Bright was erbij en geeft een selectie van interessante startups voor de gewone Nederlander.

We Share Solar is een crowdfunding-platform voor zonnepanelen. Als je lekker groen bent, maar zelf geen geschikt dak hebt, kun je investeren in panelen op een gebouw in de buurt. Zowel de investeerder als degene die de zonnepanelen op zijn dak wil leggen, heeft daar een financieel voordeel aan. De startup gaat het stadion van FC Groningen vol leggen met panelen en is in gesprek met andere voetbalclubs om hetzelfde te doen. Ook scholen, ziekenhuizen en andere gebouwen zijn ideaal om te bedekken met panelen. We Share Solar maakt het voor hen mogelijk om de investering in zonne-energie te crowdfunden.

CareToSave heeft een lichtgevende ijsbeer bedacht die Bobo heet. Deze beer heeft een bijbehorend verhaaltjesboek en een app, die je kind leert hoe hij zuinig kan omgaan met energie (en je energierekening omlaag kan brengen). De beer kleurt wit als er weinig energie wordt gebruikt in de directe omgeving. Zet je een lamp aan, wordt hij al een beetje blauw. Maar gebruik je de waterkoker, slaat hij rood uit: alarm! Op die manier kun je je kids bewust maken van verspilling en leer je ze zuinig te zijn.

The City Game stimuleert met een spelletje goed en milieuvriendelijk gedrag. De app 'gamificeert' recycling, het licht uitdoen, reizen met het OV en je oude kleren doneren: goed gedrag wordt beloond. Je kunt het daarin opnemen tegen je vrienden en punten verdienen, die je daadwerkelijk kunt omzetten in kortingen. Bedrijven kunnen via het spel hun eigen imago opkrikken en potentiële klanten prikkelen om ‘groene’ doelen te halen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore