Ga naar de inhoud
Tech

Meeverdienen aan aankopen van vrienden, Sanoma gelooft erin

<p><strong>SanomaVentures steekt geld in een Nederlandse 'social shopping'-startup: profiteer als je vrienden na jouw tip iets kopen.</strong></p><p></p>

Met het niet bekendgemaakte bedrag kan Social Shop het platform verder ontwikkelen en verder uitrollen in Nederland. Naast België, waar ze al actief zijn, wil de Amsterdamse startup ook in Duitsland de markt op gaan.

Social Shop is een platform waarop je je vrienden producten en diensten kunt aanprijzen waar je zelf enthousiast over bent. Als je vrienden via jou iets kopen, krijg je als aanbrenger een beloning. Die kun je weer verdelen onder je vrienden, zodat ze als het ware een korting krijgen.

Digitale mond-tot-mond-reclame

Het hele idee is dat de beste marketing voor een merk via mensen komt die je vertrouwt, zoals je vrienden. Veel merken zien dat in, getuige de grote keur aan producten die inmiddels via Social Shop te koop zijn.

SanomaVentures ziet dus toekomst in 'social shopping'. "Sanoma ziet groeikansen in 'social commerce', oftewel verkoop geactiveerd via digitale mond-tot-mond-reclame", zegt Herman Kienhuis, investment director bij SanomaVentures. Social Shop-ceo Sander Dullaart hoopt ook te profiteren van kennisuitwisseling met de andere startups van SanomaVentures. Dat zijn er inmiddels een kleine 20.

Sinds de start van het bedrijf in 2012 heeft Social Shop zo'n 30.000 consumenten die via hun eigen 'winkeltje' producten aanprijzen.