Ga naar de inhoud
Tech

Japans bedrijf wil reclame maken op de maan

<p><strong>'One giant leap for advertising?'</strong></p><p></p>

Het Japanse bedrijf Otsuka wil een blikje gepoederde sportdrank van een kilo naar de maan sturen. Het blik is gemaakt van titanium en moet volgend jaar oktober meegenomen worden door de eerste privé vlucht die op de maan landt. Otsuka hoopt met de stunt jongeren te inspireren om astronauten te worden, zodat ze 380 duizend kilometer kunnen reizen om het blikje op te halen.

De capsule wordt meegenomen door de Falcon 9-raket. Deze raket van SpaceX heeft al drie succesvolle reizen gemaakt naar het ISS om voorraden af te leveren. Dit wordt de eerste keer dat de raket op de maan moet landen. Als dat gelukt is, zal een voertuig van het bedrijf Astrobotic Technology uit Pittsburg het blikje op de maan wegzetten.

Google's Lunar X-prijs

Met het voertuig, de zogeheten 'Griffin lander', hoopt Astrobotic Technology de Lunar X Prize van Google te winnen. Google looft 20 miljoen dollar uit voor het bedrijf dat als eerste een apparaat op de maan weet te landen, daar 500 meter aflegt en kwalitatief hoogwaardige foto’s naar aarde stuurt. De deal met Otsuka levert Astrobotic genoeg geld op om hun project te financieren. Grappig is wel dat het bedrijf nu een blikje naar de maan brengt, terwijl ze technologie ontwikkelen om ruimtepuin op te ruimen.

Naast sportdrank in poedervorm zijn in het blikje ook wensen van Aziatische kinderen geëtst, die het Otsuka kreeg opgestuurd. Als het project slaagt, claimt het bedrijf de eerste te zijn met een drankje op de maan.

bekijk op YouTube