Tech

Commentaar: Ello laat zien dat we Facebook-moe zijn

02 oktober 2014 09:16 Aangepast: 28 april 2018 05:43

<p><strong>We vinden Ello allemaal interessant en spannend, maar dat komt vooral omdat we Facebook helemaal zat zijn.</strong></p><p></p>

Ik ben een kwarteeuw jong en heb, samen met andere twintigers en dertigers, de hype rond sociale netwerken meegemaakt. Van MySpace, CU2, Superdudes (en Sugababes, natuurlijk) tot Hyves, Google+ en Facebook: ik heb overal een profiel gehad. Facebook domineert al jaren de wereld van sociale netwerken en dat begint mensen te irriteren. Iets wat ik mij goed kan voorstellen.

Niet meer hip

Facebook is de afgelopen jaren echt ingeburgerd. Het is niet meer hip, nieuw of spannend. Alle advertenties, Candy Crush-uitnodigingen en commotie rondom het verplicht gebruiken van Messenger en het verkopen van je persoonlijke gegevens aan adverteerders: het draagt niet bij aan de likeability van Facebook. Plotseling komt er een sociaal netwerk dat zich juist verzet tegen Facebook - het noemt zichzelf zelfs anti-Facebook -, zijn geïrriteerde Facebook-gebruikers logischerwijs direct geïnteresseerd.

Dat we massaal op Ello duiken terwijl het sociale netwerk vrijwel geen functies of interface heeft, is typerend voor de onvrede rondom Facebook. We willen zo graag iets anders. Wat dan precies? Dat maakt niet uit. Zolang het maar niet hetzelfde als Facebook is. Ello snapt die frustratie heel goed en lijkt dan ook vrijwel niet op Facebook. Het enige dat beide websites overeenkomen, is dat je in een soort conversatielijst kunt reageren op berichten van anderen.

Overigens is Ello niet echt interessant als sociaal netwerk en beloven ze jouw data niet te verkopen aan adverteerders, totdat ze jouw data verkopen aan adverteerders.

Tieners

Maar dit Ello-syndroom, zoals ik de frustratie over Facebook maar even noem, komt met name bij twintigers en dertigers (en oké, ook veertigers neem ik mee) voor. Deze generatie heeft de opkomst van Facebook écht meegemaakt en is nog helemaal verwikkeld in de wereld van sociale netwerken. Wij zijn het even zat. Wij willen iets anders.

Want ouderen zijn helemaal happy op Facebook. En jongeren? Die gebruiken eerder messaging-apps als Snapchat en WhatsApp om aan hun sociale behoeften te voldoen. En dat maakt het Ello-syndroom tot een beperkte, maar interessant sociaal-culturele vorm van Facebook-moe-zijn.

Lees ook

Waarom WhatsApp moet uitkijken voor Snapchat

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van