Tech

Netflix kan in elk land zelfde aanbod krijgen door nieuwe EU-regels

09 december 2015 09:20 Aangepast: 27 april 2018 20:26

<p><strong>De Europese Commissie wil dat een abonnement bij een streamingdienst als Netflix je in elk EU-land hetzelfde aanbod geeft.&#13; &#13; </strong></p>&#13;

De Commissie onthult vandaag plannen voor nieuwe Europese copyrightregels die dat mogelijk moeten maken, bericht onder andere Politico, dat het voorstel van de Commissie alvast boven tafel kreeg.

Voor Nederlanders moet het dan bijvoorbeeld mogelijk worden om op het strand in Spanje Netflix te gebruiken met hetzelfde aanbod dat je thuis op de bank krijgt. Hetzelfde moet gaan gelden voor het kijken van betaalde voetbalstreams.

Blokkades
Op dit moment lopen gebruikers van online mediadiensten vaak tegen een zogenaamd geoblock aan, waardoor ze geen toegang hebben tot content in het buitenland terwijl ze er wel voor hebben betaald. Dit is een doorn in het oog van de Europese Commissie, die een uniforme Europese digitale markt wil creëren.

De Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC, waar ook de Consumentenbond deel van uitmaakt, is alvast erg enthousiast over de plannen. Een woordvoerder van de organisatie zegt tegen Politico het een 'erg goed voorstel' te vinden.

Maar niet iedereen is enthousiast. De media-industrie heeft namelijk stevige bezwaren en zit helemaal niet te wachten op deze hervormingen van het auteursrecht.

Tijdelijke toegang
In de plannen stelt de Commissie namelijk dat het mogelijk moet worden om 'tijdelijk' toegang te krijgen tot streamingdiensten in het buitenland, maar definieert niet hoe lang 'tijdelijk' precies is. Platenmaatschappijen en filmstudio's vrezen dan ook dat als de nieuwe copyrightregels uiteindelijk wet worden ze makkelijk, en vaak, worden misbruikt.

Er zullen veel rechtszaken volgen als er onduidelijkheid komt, zegt een industrielobbyist tegen de Financial Times, die waarschuwt dat de nieuwe wetgeving door de rechter vervolgens waarschijnlijk weer van tafel wordt geveegd.

Tegenstanders van de regels wijzen er in de New York Times verder op dat ze nadelig kunnen zijn voor kleine, regionale spelers, zoals onafhankelijke filmmakers.

Kan nog lang duren
In de voorstellen die later vandaag worden gepubliceerd staan onder andere ook plannen die klanten die met hun persoonlijke data betalen dezelfde rechten te geven als klanten die met geld betalen. Dit zou mensen die gebruikmaken van gratis e-mailproviders zoals Gmail, die hun kosten voor de dienst compenseren door advertenties te tonen op basis van gebruikersdata, meer rechten moeten geven, aldus de FT.

Het is nog maar de vraag of alle plannen van de Commissie uiteindelijk doorgaan. Ze moeten namelijk nog worden goedgekeurd door het Europarlement en alle lidstaten, een proces dat vaak jaren duurt. In de tussentijd is er dan uitgebreid kans voor lobbygroepen om te proberen de scherpe randjes van de regels af te schaven.

Dat gebeurde bijvoorbeeld met de plannen voor het afschaffen van mobiele roamingkosten in de EU, die ondanks de ambitie van de Commissie nog steeds niet helemaal van tafel zijn. Het kan dus heel goed zijn dat we aan het eind van de rit een copyrightwet hebben die er totaal anders uitziet dan de Commissie op dit moment voor ogen heeft.

De verwachting is dat de nieuwe copyrightregels in 2017 van kracht worden.

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore