Ga naar de inhoud
Tech

Audioboeken zijn booming, ook in Nederland

De verkoop van audioboeken stijgt fors. Niet alleen in de VS, ook in Nederland. Steeds meer mensen zijn multitaskend boeken aan het luisteren.

Luisterboeken groeien snel in populariteit, stelde de Amerikaanse Audio Publishers Association deze week. De verkoop is met 21 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. Volgens de Wall Street Journal past de opkomst van audioboeken perfect in de 'sweetspot' van veranderende technologie en veranderend gedrag. "Smartphones hebben meegewerkt aan de opkomst van audiobooks", stelt de publicatie. "Net zoals dat ze podcasts tot bloei hebben doen komen."

Ook in Nederland groeit de luisterboekenmarkt gestaag. De nationale distributeur Luisterhuis meldt over de maand juni een verkoopstijging van 46 procent ten opzichte van diezelfde maand in 2015. Steeds meer Nederlandse uitgevers beginnen met de productie van luisterboeken. Zo startte de grote uitgever A.W. Bruna onlangs met het uitgeven van audioboeken en wil het bedrijf voor het eind van het jaar al 50 titels klaar hebben. In Nederland bieden Storytel en Mofibo abonnementen op onbeperkt streamen van honderden luisterboeken.

Multitasken

Dat mensen steeds meer multitasken heeft ook invloed op het succes van audioboeken. "Mensen proberen 34 uur in een dag van 24 uur te persen", zegt Trip Adler van de streaming audioboekendienst Scribd. Blijft daarbij wel de kunst om een verhaal te volgen als je met iets anders bezig bent. Mensen stoppen overigens niet met het lezen van e-books en papieren boeken. Volgens Audible, ook een populaire audioboekdienst, worden audioboeken juist gekozen voor boeken waar men anders niet aan toekomt. Amazon heeft dan ook een handige optie genaamd Whispersync, waarmee gebruikers precies verder kunnen gaan in een e-book waar ze met een luisterboek gebleven waren.