Economie

'Webshops hebben geen boodschap aan duurzaamheid'

21 april 2016 09:07 Aangepast: 31 juli 2017 17:30
Het distributiecentrum van Bol.com, een van de webwinkels die het wat beter doet. Beeld © ANP

De meeste webshops zijn niet bepaald duurzaam. Ook lappen er veel de arbeidsomstandigheden aan hun laars.

Dat blijkt uit onderzoek van duurzaamheidsvergelijker Rank a Brand, dat onder andere wordt gesteund door Milieudefensie. Het is hoog tijd dat er wat aan gedaan wordt, vindt de organisatie. 

Nu er steeds meer online wordt gekocht, wordt de duurzaamheid van webwinkels steeds belangrijker, vindt Radboud van Delft, managing director van Rank a Brand. "Maar ze hebben natuurlijk wel te maken met heel veel transport, met retourzendingen en verpakkingsmateriaal. Dus ook webshops moeten werken aan duurzaamheid", zegt Van Delft tegen RTL Z.

Otto en Bol doen het beter
De meeste webwinkels hebben daar nauwelijks aandacht voor. Meer dan de helft van de beoordeelde winkels voldeed niet aan de criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden van Rank a Brand. Alleen Otto en Bol.com deden het iets beter.

De grootste pijn zit bij het gebrek aan ambitie. "Er zijn geen doelstellingen om CO2-uitstoot terug te dringen en daar wordt ook niet over gerapporteerd. En op een enkele uitzondering na worden er geen duurzame verpakkingsmaterialen gebruikt", zegt Van Delft.

Terugsturen helpt ook niet
Ook de hoeveelheid teruggestuurde producten is slecht voor het milieu. Er wordt best wel veel teruggestuurd en er kan heel veel gewonnen worden door het aantal retourzendingen te verminderen, zegt Van Delft.

Rank a Brand vindt dat webshops de verkoop van duurzame en eerlijke producten meer kunnen stimuleren en klanten hier beter over kunnen informeren.