Tech

Na huis, auto en boot kun je nu ook je fiets delen

05 september 2016 15:50 Aangepast: 30 juli 2017 12:00
Beeld © Urbee

Startup Urbee heeft een investering van 2,1 miljoen euro opgehaald voor hun elektrische deelfiets. Vanaf november worden 300 slimme e-bikes over Amsterdam verspreid. Doel? Dat je die auto eindelijk eens écht laat staan.

Zo'n 80 procent van het Nederlandse autoverkeer bestaat uit afstanden korter dan 20 kilometer. Vaak zijn die afstanden wel weer iets te lang om te fietsen; je wilt tenslotte niet doorweekt en uitgeblust op een zakelijke afspraak verschijnen. Daar moet de elektronische deelfiets (e-bike) van Urbee verandering in brengen.

Business First

In eerste instantie komen er driehonderd deelfietsen op de markt, maar uiteindelijk moeten dat er 1500 worden. "We willen kleinschalig beginnen zodat we kunnen leren wat wel en wat niet werkt", zegt Fleur Schraven, directeur van Urbee.

Dat de pilot in onze hoofdstad van start gaat is grotendeels te danken aan het ellendige verkeer aldaar. "Juist de zakelijke markt moet de deelfiets gaan gebruiken", legt Schraven uit. "In Amsterdam is heel veel spitsverkeer zakelijk gerelateerd. Die pakken snel in de spits de auto, maar die kunnen ook makkelijk de fiets pakken."

Slimme fiets

De Urbee deelfiets is behoorlijk laagdrempelig. Zo beschikt de e-bike over een immense accu met elektrische hulpmotor. Daarmee kunnen afstanden van 65 tot 130 kilometer worden afgelegd. Met 25 kilometer per uur ben je ook nog eens vliegensvlug op je zakelijke afspraak. Daarnaast hebben de techneuten bij Urbee de deelfiets volgestopt met technische slimmigheidjes. "Het slot, de accu en de fiets praten met elkaar en staan continue in verbinding met ons platform", zegt Schraven.

Reserveren doe je met een app, beschikbaar op zowel iOS als Android. Als je reserveert, krijg je een pincode mee om het slot te kunnen ontgrendelen. Ook wordt de fiets te allen tijden gevolgd om diefstal tegen te gaan.

De OV-fiets, de (niet-elektronische) deelfiets van de NS, kan daar nog een puntje aan zuigen.

Thumbnail

Met de accu (zwart onderdeel) kun je 65 tot 130 kilometer afleggen. (foto: Urbee)

Niet hebben, maar delen

Anders dan veel deelsystemen die we kennen uit het buitenland, hebben de fietsen van Urbee geen dure infrastructuur nodig. Vaak zijn bestaande fietsenstallingen voldoende om de fiets te kunnen plaatsen. Al moet de fiets natuurlijk wel eens in de zoveel tijd worden opgeladen.

"De gemeente zou eigenlijk ook oplaadpunten voor fietsen moeten bouwen", vindt Schraven, maar tot die tijd zijn normale oplaadpunten ook voldoende. De fietsen worden in eerste instantie bij bedrijfsverzamelgebouwen (zoals het WTC Amsterdam), hotels en appartementencomplexen geplaatst.

Eerst Amsterdam, daarna rest van het land

Vooralsnog kun je alleen in Amsterdam van de deelfiets gebruik maken. "Maar we willen ook naar andere steden in Nederland en het buitenland", zegt de directeur van Urbee.

Grote ambities dus. Om die waar te maken is de 2,1 miljoen euro investering van Het Amsterdamse Klimaat en Energiefonds (AKEF) en Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei niet voldoende. "Wij rekenen 4 euro per uur voor de fiets. Met een abonnement wordt dat zelfs 1 euro per uur. Maar wij komen pas uit de kosten als veel mensen onze fiets gaan gebruiken."

Toch is winstgevendheid geen topprioriteit voor Urbee. "Wij willen in eerste instantie echt iets doen aan de hoge CO2-uitstoot. Als meer mensen onze fiets gaan gebruiken, kunnen we daarin echt verschil maken. En dan verdienen we natuurlijk ook genoeg geld om te kunnen uitbreiden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van