Tech

Miljoeneninvestering voor nóg een vliegende taxi

05 september 2017 14:14 Aangepast: 07 september 2017 11:04
Beeld © Lilium

De Duitse startup Lilium wil binnen een paar jaar een elektrische vliegende taxi in de lucht hebben. Hij moet met het gemak van een Uber worden besteld. Het is de zoveelste aflevering in de vliegende taxi-hype.

Het is de droom van elke filerijder: opstijgen en zo de drukte vermijden. Maar naast de technische uitdagingen is toestemming krijgen om te vliegen een flinke klus.

90 miljoen

Toch weerhouden deze fikse uitdagingen startups en investeerders er niet van om er veel tijd en geld in te stoppen. Zo denkt de Duitse startup Lilium dat zijn taxi er binnen een jaar jaar is.

In totaal hebben ze 90 miljoen dollar opgehaald, onder andere van de Chinese internetgigant Tencent en de mede-oprichter van Skype Niklas Zennström. Eerder was al de voormalige ceo van Twitter ​Ev Williams aangehaakt.

Vliegtuig en helikopter in één

Bijzonder aan Lilium is dat het zowel een vliegtuig als een helikopter is. Het stijgt verticaal op, zoals een helikopter, maar vliegt daarna horizontaal als een vliegtuig door de lucht.

Hierdoor kan het voertuig vrijwel overal landen, maar toch snelheden halen van 300 kilometer per uur. Deze VTOL-toestellen (Vertical Take-Off and Landing) zijn er wel meer, maar Lilium is de eerste die het in theorie volledig met elektrische aandrijving doet.

De startup heeft tot dusver één prototype gemaakt, dat met veel bombarie een klein rondje heeft gevlogen op een vliegveld bij München. 

Tekst loopt door onder de video.

Heel veel concurrentie

De vliegende taxi lijkt het nieuwe hypewoord te zijn om flinke investeringen en media-aandacht te krijgen. Het eveneens Duitse AERO wil vanaf 2018 elektrische vliegende taxi's in gaan zetten.

Uber heeft ook al vliegambities gedeeld en vliegtuigbouwer Airbus heeft miljoenen gepompt in de startup Vahana. En automerk Daimler stopte al miljoenen in de Volocopter.

Overigens zijn deze mini-vliegtuigen weer anders dan een ander droom: de vliegende auto. Dat zijn voertuigen die zowel kunnen vliegen als rijden. De Pal-V uit het Brabantse Raamdonksveer is hiervan het bekendste voorbeeld.

'Vergissing van 10 tot 15 jaar'

Directeur van Pal-V, Robert Dingemanse, ziet de huidige populaire startups nauwelijks als concurrenten. Ze zijn wat hem betreft te veel afhankelijk van veranderende regelgeving. "Wij richten ons op bestaande technieken en bestaande regelgeving, niet op wat er misschien gaat veranderen. Daar kan je je zo 10 tot 15 jaar in vergissen."

Zowel de ontwikkeling in de regelgeving om te mogen opstijgen en landen in stedelijk gebied als de innovatie van de elektrische motor worden volgens hem zwaar overschat. "Een kilo benzinemotor levert nu 37 keer meer energie op als een kilo accumotor. Dat overbrug je niet zomaar."

Pal-V verwacht eind volgend jaar de eerste vliegende auto's te leveren. Klanten zijn nu hun vliegbrevet aan het halen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore