Ga naar de inhoud
Tech

Waarom Microsoft groter wordt dan Apple én Google

Microsofts topman Satya Nadella spreekt aandeelhouders toe. Beeld © AFP

Niet lang geleden werd softwaremaker Microsoft aan alle kanten ingehaald door haar techrivalen. Maar na de overname van LinkedIn ziet de toekomst er buitengewoon goed uit.

Zelfs zo goed dat Microsoft het eerste bedrijf zal zijn dat een marktwaarde haalt van 1 biljoen dollar, voorspelt analist Michael Markowski tegen de stroom in. De ijzersterke digitale strategie en de opkomst van online crowdfunding gaan daar volgens hem voor zorgen.    

Apple krimpt

Lange tijd leek het erop dat Apple met de eer ging strijken, maar door het uitblijven van innovatie zit de klad er enigszins in bij de iPhone-maker. Het bedrijf was in februari 2015 nog 775 miljard dollar waard (een absoluut record), maar sindsdien loopt de waarde terug. Toch heeft Apple van alle techbedrijven nog altijd de hoogste beurswaarde, nog voor Google's moederbedrijf Alphabet, blijkt uit de huidige beurskoersen: 

Thumbnail

Ondanks deze forse achterstand, ziet de analist veel meer groeipotentieel bij Microsoft. Daarbij is de overname van de zakelijke netwerksite LinkedIn, met 26,2 miljard dollar volgens velen een dure gok, cruciaal. Want met 'het Facebook voor zakenmensen' is Microsoft voor eerst een serieuze speler op het gebied van social media. En de waarde van een LinkedIn-gebruiker is uiteindelijk waardevoller dan een Facebook-gebruiker, stelt hij. 

Dit omdat zakelijke data (waar bedrijven in investeren, welke functies en vaardigheden belangrijk zijn en wat besluitvormers doen) meer waard zijn dan persoonlijke data, die vooral interessant zijn voor bedrijven die consumentenproducten verkopen.

De volgende techrevolutie

Bovendien voorspelt Markowski dat online crowdfunding de volgende technologische revolutie zal zijn - en dat Microsoft daar volop van gaat profiteren. Dit na het versoepelen van de regels door de Amerikaanse toezichthouder SEC, waardoor bedrijven nu rechtstreeks mogen adverteren bij het grote publiek en kleinere investeerders (zonder accreditatie van boven het miljoen) nu ook in private ondernemingen mogen investeren.      

"Mensen hebben een ontembare behoefte voor het doen van kleine inzetten en het kopen van loterijbiljetten, die een kans geven om een grote winst te maken", schrijft hij. "Millenials zijn een goed voorbeeld. Velen van hen zijn bereid om 100 dollar of zelfs minder te investeren in risicovolle ondernemingen als hen dat het tienvoudige tot honderdvoudige kan opleveren."

Thumbnail

 
De mobiele applicatie van netwerkbedrijf LinkedIn. (foto ANP)

Iedereen een crowdfunding-platform

Uiteindelijk zullen alle grote techbedrijven, waaronder Amazon, Alibaba, Facebook, Google en Twitter, eigen platforms bouwen voor het faciliteren van crowdfunding-investeringen. Maar Microsoft kan via zakelijk marktleider LinkedIn het beste profiteren van al deze crowdfunding-transacties, betoogt hij.

Ook wijst hij op de schaalbaarheid van Microsofts kroonjuwelen. Met software als core business zijn de diensten van digitale bedrijven veel gemakkelijker schaalbaar dan producten van hardwarebedrijven, die daarvoor meer geld moeten investeren.

Een concurrent

Tot slot wijst hij op de vrije kasstroom (kapitaal dat daadwerkelijk beschikbaar is voor de vermogenverstrekkers van een onderneming), dat bij Microsoft momenteel hoger is dan bij haar rivalen. Dat dankt het bedrijf onder meer aan het goed renderende cloudplatform Azure en de Surface-producten. Maar omdat ook Alphabet het op dat vlak meer dan goed doet, is dat het enige bedrijf dat Microsoft kan voorbijstreven in de race naar het biljoen.