Ga naar de inhoud
Campagne

Meer acceptatie in het voetbal: tien landen doen mee

OneLove Beeld © ANP

Tien landen doen mee aan de zogenoemde 'OneLove-campagne'. Een actie voor meer acceptatie in de voetbalwereld. "Het is een belangrijke boodschap die bij het voetbal past: op het veld is iedereen gelijk en dat zou overal zo moeten zijn", zegt Virgil van Dijk, de aanvoerder van Oranje.

Het gaat om België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Wales, Zweden en Zwitserland. De aanvoerders van deze landen gaan de 'OneLove-aanvoerdersband' dragen bij hun interlands. Volgens de KNVB benadrukt de campagne dat alle voetballiefhebbers minimaal één ding gemeen hebben: de liefde voor het voetbal. "Daarmee willen de afzenders uitdragen dat zij vóór verbinding en dus tegen elke vorm van discriminatie zijn", zegt Van Dijk.

Inspiratie

Op de bandjes staat een hartje met verschillende kleuren. Deze staan voor trots op afkomst, kleur, genderidentiteit en seksuele geaardheid. Onder het hartje staat het onderschrift 'football has the power to unite people', geïnspireerd door een bekende uitspraak van de Zuid-Afrikaanse politicus en antiapartheidsstrijder Nelson Mandela over sport. 

LHBTQIA+ in de sport

Oud-doelman Arnold Smit ziet de campagne als een stapje op een lange weg naar acceptatie van LHBTQIA+-gemeenschap in de sport. "Het is een goed initiatief maar acceptatie is er nog lang niet in de voetbalwereld. Ik denk dat dit soort initiatieven op hoger niveau moeten beginnen, zoals bij de FIFA. Dan heb je een effect op grotere schaal."

'Omdat
Nederland
'Omdat ik homo ben, heb ik mijn carrière als voetballer beëindigd'

Verbindende boodschap 

OneLove begon in 2020/2021 om 'de verbindende kracht' die het voetbal heeft voor miljoenen mensen uit alle lagen van de samenleving te benadrukken. Die boodschap werd uitgedragen met onder meer de boarding en andere uitingen bij de wedstrijden van Oranje. Het OneLove-logo werd op alle wedstrijdshirts tijdens de finale van de KNVB gedrukt.