Voetbal

Brands legt lat bij ambitieus PSV omhoog: 'We moeten creatief zijn'

01 juli 2022 15:34 Aangepast: 01 juli 2022 20:04

Marcel Brands wil PSV weer aan successen helpen. Om dat te kunnen bereiken, moet de club creatief zijn, zei de nieuwe algemeen directeur vrijdag tijdens zijn eerste werkdag in het Philips Stadion.

Brands bouwt bij PSV door op het beleidsplan 'Visie 2030', dat drie jaar terug onder leiding van zijn voorganger Toon Gerbrands werd geschreven. Dat plan houdt in dat PSV in 2030 bij de beste 32 clubs van Europa wil horen en eens in de twee jaar wil meedoen aan het hoofdtoernooi van de Champions League.

"Het doorbouwen op die visie is de concrete doelstelling die ik heb meegekregen bij mijn aanstelling", aldus Brands. "De ambitie is duidelijk en goed. En daar kan ik me bij aansluiten. Er zit wel een uitdaging in. Als je er niet in slaagt om één keer in de twee jaar de Champions League te halen, heb je een probleem. PSV zal altijd spelers moeten verkopen. Wat is realistisch, haalbaar en acceptabel? Je wilt winnen en succes, maar je wil ook dat de club gezond blijft."

Stempel

Brands was eerder technisch directeur bij PSV en is nu als algemeen directeur terug in Eindhoven. "Ik wil mijn stempel drukken op de organisatie. Ik hecht veel waarde aan het team dat ik om me heen heb. Ik ben open naar collega's en medewerkers, maar daar moet je dan wel van op aan kunnen", aldus Brands, die vanwege zijn verleden als technisch directeur en zijn brede netwerk ook directeur voetbalzaken John de Jong bijstaat. "Het zou gek zijn als ik zou zeggen: ik ben bij de aankopen niet betrokken. Ik neem mijn voetbalachtergrond mee. Ons netwerk is, samen met dat van trainer Ruud van Nistelrooij, veel groter."

De 60-jarige Brands heeft al wel enige ervaring als algemeen directeur, aan het begin van deze eeuw bij RKC Waalwijk. Zijn werkzaamheden van toen zijn niet te vergelijken met nu. "Daar maaide ik het gras en hing ik zelf de reclameborden op", zegt Brands lachend.

Sinds zijn vertrek in 2018 behaalde PSV geen landstitel meer. Het verschil met Ajax, dat veel investeerde maar ook veel geld haalde uit deelname aan de Champions League, werd groter. Brands sloot zich aan bij de woorden van Van Nistelrooij, die vorige week bij zijn aanstelling stelde dat PSV nationaal gezien voor alle prijzen moet strijden. "AZ is ook kampioen geworden met een mindere begroting, FC Twente en Feyenoord ook. We moeten creatief zijn. Je moet niet afstappen van je ambitie. Dan schik je je in je lot."

ANP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore