Aantal gokverslaafden stijgt

Gokbedrijven binden zich massaal aan voetbalclubs, bezorgdheid stijgt

22 juni 2022 11:19 Aangepast: 22 juni 2022 11:55
Een Betcity-reclame in een bushokje. Beeld © Tobias Kleuver

De gokreclames vliegen je om de oren en daarnaast verbinden álle eredivisieclubs hun naam aan gokbedrijven. De stichting Anonieme Gokkers en Omgeving Gokkers (AGOG) maakt zich zorgen. ''Het is tegenwoordig bijna normaal om te gokken, terwijl de problemen in Nederland groter worden'', aldus bestuurslid Johan Dokter.

Ajax heeft net een deal gesloten met Unibet, een van de grootste online gokbedrijven. Unibet gaat tot de zomer van 2026 drie miljoen euro per jaar overmaken aan de Amsterdammers.

AZ presenteerde vorige week online gokbedrijf Kansino als nieuwe shirtsponsor en ADO Den Haag speelt vanaf komend seizoen in het Bingoal Stadion. Bingoal is een online aanbieder van sportweddenschappen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Unibet nieuwe sponsor Ajax tot zomer van 2026

Inmiddels heeft elke (!) eredivisieclub minimaal één gokbedrijf als sponsor aan boord. ''Je kunt eigenlijk niet boos zijn op de voetbalclubs, of op de gokbedrijven zelf'', aldus Dokter. "Wat zij doen, is gewoon legaal. Het is alleen niet bevorderlijk voor de doelen die de overheid zelf stelt. Het in de hand houden van gokverslavingen en reclames van gokbedrijven is ook een taak voor onze overheid, die er een gestroomlijnd iets van moeten maken."

Eredivisie-clubs en hun goksponsoren;

  • Ajax: Unibet
  • AZ: Kansino
  • Cambuur Leeuwarden; Unibet *
  • FC Emmen: GGPoker
  • Excelsior: GGPoker
  • FC Groningen: Toto
  • FC Twente: Toto
  • FC Utrecht: Toto
  • FC Volendam: Betcity én GGPoker
  • Feyenoord: Toto
  • Fortuna Sittard: Betcity
  • Go Ahead Eagles: GGPoker* en Betsson*
  • NEC: GGPoker en Betsson
  • PSV: Toto
  • RKC Waalwijk: Toto
  • SC Heerenveen: Toto
  • Sparta Rotterdam: Toto
  • Vitesse: Betcity

* nog niet bevestigd door de club.

Gokkende jongeren

Sinds oktober 2021 zijn online gokbedrijven legaal in Nederland. Dokter constateert een groei. Bij zowel zijn stichting, als bij andere stichtingen die gokverslaving in de gaten houden, stijgt het aantal verslaafden. De omzet bij de bedrijven gaat echter nóg sneller omhoog. ''De incubatietijd voor gokverslaafden is zo'n zeven tot acht jaar, maar tegenwoordig gaan ook jongeren eraan onderdoor."

Met name het gemak waarmee er, soms met grote bedragen, gegokt kan worden, baart de AGOG zorgen. ''Je kan even naar het toilet gaan op je werk of school en gaan gokken. Het is onvoorstelbaar.''

''Het aantal gokverslaafden stijgt niet zo hard, maar de omzet gaat als een raket omhoog.'' - Johan Dokter.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tim (27) vergokte tienduizenden euro's: 'Winnen is het ergste wat je kan overkomen'

Gokbedrijven kunnen rekenen op veel reclame. Het Centraal Register Uitsluiting Kansspellen krijgt veel minder aandacht. Dat is oneerlijk, vindt de stichting. ''Het is de taak van de overheid om dit goed te regelen. Er komen bij ons geregeld gokverslaafden die hier helemaal niet van afweten, terwijl het register echt een verschil kan maken'', aldus Dokter. 

Als je zelf het gokken niet meer onder controle hebt, kun je naar de Nederlandse Kansspelautoriteit. Zij hebben Cruks opgericht, het Centraal register uitsluiting kansspelen. Daarmee kun je direct minimaal 6 maanden niet meer gokken op Nederlandse goksites en ook niet in Nederlandse speelhallen en casino's.

Unibet op de led-boarding bij PSG. Unibet op de led-boarding bij PSG.

Mogelijk verbod op gokreclames

Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming liet in maart weten dat hij reclames voor risicovolle kansspelen, zoals goksites en online casino's, verder aan banden wil leggen.

Weerwind zei ook aan een wettelijk verbod op zogenoemde ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen te werken, iets waar de Tweede Kamer al langere tijd op aandringt. Bij dit soort reclames hebben mensen niet zelf actief gezocht via een zoekmachine, maar worden ze toch geconfronteerd met lokkende beelden en berichten van goksites.

Maar een verbod hierop kost tijd, zei Weerwind al. Veel Kamerleden spraken eerder hun ergernis uit over de gokreclames met ex-voetballers als Wesley Sneijder en Andy van der Meijde in een hoofdrol. 

Een Betcity-reclame in een bushokje. Een Betcity-reclame in een bushokje.

''Gewoon je koppie gebruiken'', zegt Sneijder trots in de reclames van BetCity. Maar lang niet voor iedereen is dat zo voor de hand liggend. ''Mensen kunnen makkelijker gokken, gokverslaafden zijn steeds jonger en geven steeds meer geld uit'', vertelt Dokter.

De hoofden van de oud-voetballers zijn bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld, want op veel bushokjes staat reclame van Betcity. ''Vanaf 1 april mocht dit eigenlijk niet meer, maar omdat de bedrijven de reclame al hadden besteld en de bushokjes al hadden afgehuurd, zijn ze hier toch mee doorgegaan. Er wordt ze nu geen strobreed in de weg gelegd'', vertelt Dokter ongerust. ''Unibet gaat hier vanaf volgende week ook bijkomen met reclames. Ik houd mijn hart vast.''

In Engeland hebben veel profclubs één of meerdere gokbedrijven als sponsoren. Dit is dus ook overgewaaid naar Nederland. ''Het is bijna normaal geworden. Reclames van de VriendenLoterij of een staatslot bij een setje kinderpostzegels vinden we normaal, maar als we drugs gaan uitdelen is dat raar.''

'Ach ach, Ajax'

Waar veel voetbalfans zich uitspreken tegen de sponsoring door gokbedrijven, ziet sportmarketeer Chris Woerts er de ernst niet zo van in. ''Er zijn allemaal regels voor. Alle bedrijven die zich binden aan sportclubs, zijn vergunninghouders. Dus wat ze doen, is gewoon legaal'', aldus Woerts.

Politicus en Ajacied Lodewijk Asscher sprak zich op Twitter uit richting Ajax nadat bekend werd dat Unibet de nieuwe sponsor is geworden. ''We gaan namens Smirnoff alcoholisme aanpakken. Onze sponsor kalasjnikov wil de gevolgen van schietpartijen bespreekbaar maken. We willen met Shell de Noordpool duurzaam bevaarbaar maken. Ach ach Ajax'', schreef Asscher, met een knipoog naar de tegenstrijdigheid.

Woerts kan hier niet zo goed tegen. ''Sprak Asscher zich ook uit tegen het sponsorschap van biermerk Bud? Nee. Het is voor clubs een manier om geld te verdienen, meer niet. De clubs doen niks verkeerd, maar misschien had de eredivisie als overkoepelende instantie het iets beter aan kunnen pakken. Er zijn namelijk helemaal geen richtlijnen opgesteld omtrent het sponsorschap van gokbedrijven. De hoeveelheid aan reclame kan bijvoorbeeld aan banden worden gelegd.''

De grote stroom aan nieuwe gokbedrijven die een vergunning krijgen om hun diensten in Nederland aan te bieden, zal echter niet lang aanhouden, denkt Woerts. ''Op een bepaald punt waren er 140 automerken in Europa. Hoeveel zijn er nu nog over? Tientallen? Het aanbod zal in de loop der jaren zeker afnemen.''

Waar de AGOG de nodige kritiek heeft op de hoeveelheid reclames en aandacht die internetgokken krijgt, zijn ze er niet in principe op tegen. ''Het hele doel van het legaliseren was om mensen, die nu in het illegale circuit hun leven vergooien, naar het legale circuit te geleiden, zodat ze gecontroleerd gaan gokken. Maar de reclames en sponsoring zijn niet meer bedoeld om de naamsbekendheid van bedrijven te laten toennemen en het mensen naar het legale circuit te sturen, maar om de omzet van de bedrijven te verhogen. Het is legaal en het mag, maar de oproep is om normaal te doen. Als de politiek gokverslavingen serieus wil nemen, dan moet er goed nagedacht gaan worden over wat wel en niet verstandig is."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore