Sportmarketeer houdt hoop

'Sportwereld heeft nu licht nodig aan het eind van de tunnel'

27 maart 2020 20:58
Oranje had kunnen schitteren op het EK voetbal, dat nu een jaar is uitgesteld. Beeld © ANP

Geen prachtige sportzomer, maar een zwart gat: dat dreigt voor de sportfanaten. En ook voor sportclubs en sponsoren. Sportmarketeer Bob van Oosterhout denkt dat de sportwereld uit dit dal kan klimmen. "Maar dan hebben we wel snel licht aan het einde van de tunnel nodig."

Het beloofde het mooiste sportjaar ooit te worden voor Nederland. Mathieu van der Poel die een voorjaarsklassieker zou winnen, Max Verstappen die in Zandvoort de Formule 1-race wint, Oranje dat de eindzege grijpt in het EK voetbal, Tom Dumoulin die het geel wint in de Tour de France. O ja: en daarna nog een berg medailles op de Olympische Spelen. 

Franse hoop

Maar dat zit er niet in. Het coronavirus gooit roet in het eten. Alleen de organisatie van de Tour de France wil het nog niet opgeven en hoopt dat de wielerkoers toch kan doorgaan. Maar hoe lang nog? De droom van de sportzomer van 2020 is in duigen gevallen.  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sprankje hoop op 'sportzomer' 2020: Tour zonder publiek is een optie

Niet alleen voor de fans en de sporters is het niet-doorgaan van sportevenementen een bittere pil. Ook voor alle commercie die om de sport heen hangt. Want clubs en atleten hebben sponsors nodig om geld te genereren, en de sponsors presenteren zichzelf graag via sport. 

'Dit gaat nadreunen'

Bob van Oosterhout is sportmarketeer en sluit sponsordeals tussen bedrijven en sporters. Van Oosterhout is een rasoptimist, maar kan niet anders dan erkennen dat dit enorme klap is voor de sportsector. "In principe is de sportwereld een gezonde sector. Maar we verliezen nu een bak met omzet. Dit gaat nog wel even nadreunen."

Sport is een miljardenbusiness

Toch ziet Van Oosterhout dat zo langzamerhand een nieuwe fase aanbreekt. "We komen nu uit de fase: het gaat om mensenlevens en het voelt helemaal niet goed om over sport te praten. Nu gaan we naar de fase toe dat we ons realiseren: er is ook leven na corona. En dan willen we als volk weer brood en spelen." 

Hoe lossen we dit op?

Essentieel is het volgens Van Oosterhout om nu een eindpunt te bepalen waarop weer begonnen kan worden met het organiseren van sportevenementen, al dan niet met publiek. "Er moet licht zijn aan het einde van de tunnel. Dan kunnen sporters, sponsors en clubs om tafel om te kijken: hoe lossen we dit op?"  

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Voorzitter spelersvakbond VVCS: voetballers verdienen duidelijkheid

Sponsors zullen niet massaal hun handen van de sport aftrekken, denkt Van Oosterhout: "Er zijn zelfs nu nog bedrijven die ons benaderen en willen instappen." Daarnaast zijn er natuurlijk ook sponsors die het zwaar hebben. "Van hen zal iedereen begrijpen dat sportsponsoring even niet gaat."

Voor de bedrijven die nog wel het hoofd boven water kunnen houden en twijfelen of ze wel door moeten gaan, wordt het lastig kiezen. "Als je nu zegt: ik heb een contract voor 17 wedstrijden en er zijn 12 gespeeld, dus ik wil mijn geld terug, dan heb je juridisch gelijk. Maar om dan geld te vragen bij een club in de problemen, dat kan ook tegen je werken in de publieke opinie. Dus ik denk dat veel bedrijven zullen proberen het zo netjes mogelijk op te lossen en niet meteen de rekening bij de andere partij te leggen."

Sportkalender is ramvol

Maar die gesprekken zullen niet meevallen. "Niet voor niets zie je dat veel sportbonden en organisaties van evenementen en competities zo lang mogelijk wachten met schuiven. En ze kiezen ook expres niet voor afgelasten. Ze willen het liefst de competities uitspelen, want dan pleeg je geen contractbreuk. Als je het verplaatst, kun je zeggen: we komen onze afspraak na, maar dan op een andere datum." Toch is het maar de vraag of het alle organisaties gaat lukken wedstrijden te verplaatsen. "De sportkalender zit ramvol. Dus alles later inhalen, dat is een onmogelijke klus."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

UEFA grijpt in: finale Champions League en Europa League uitgesteld

Honger naar sport

Van Oosterhout ziet veel kansen als de coronacrisis achter de rug is, maar ook op korte termijn. "De bedrijven die nog wel geld hebben, want die zijn er ook genoeg, zullen willen profiteren van de honger naar sport die er nu is." Die honger is zo groot, dat zelfs het spelen in een leeg stadion misschien wel een optie wordt. "Iedere fan ziet liever een wedstrijd met publiek. Maar ik denk dat als je deze week Feyenoord - Ajax had uitgezonden zonder publiek, er misschien wel zes miljoen mensen zouden kijken. Er is wel wat veranderd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van Seumeren: 'Noodfonds voor voetbalclubs geen gek idee'

De bedrijven die de kar moeten gaan trekken zou je nu verwachten in de hoek van de levensmiddelen. Van Oosterhout bevestigt dat. "Supermarkten kunnen zichzelf nu op geweldige wijze presenteren door sportsponsoring. Dat levert ongekende loyaliteit op bij de consument." 

De conclusie is op dit moment helder voor de sportmarketeer. "Er is nogal wat schade, maar het vooruitzicht om weer te gaan genieten van de belangrijkste bijzaak van het leven houdt ons op de been." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tour heilig doel van wielerploeg Jumbo-Visma

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore