Formule 1

Plannen voor laatste bocht op Circuit Zandvoort baren Pirelli zorgen

08 juni 2019 09:00 Aangepast: 08 juni 2019 09:36

Formule 1’s bandenfabrikant Pirelli heeft haar zorgen geuit over de aanpassingen die zullen worden doorgevoerd aan de Arie Luyendijkbocht op Circuit Zandvoort. De laatste bocht van het duinencircuit wordt voor de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix flink verkant, maar dat kan volgens Pirelli tot problemen gaan leiden met de banden.

Alvorens de Grand Prix van Nederland volgend jaar voor het eerst sinds 1985 weer terugkeert naar Zandvoort, zal het circuit eerst op een aantal punten op de schop gaan. De bocht die het meeste onder handen zal worden genomen is de Arie Luyendijkbocht. De snelle doordraaier naar rechts zal een flinke banking van zo'n 17 à 18 graden krijgen en daarmee een soort kombocht worden.

Twee keer zo steil als Indianapolis

Met 18 graden verkanting zou de dwarshelling van de Arie Luyendijkbocht bijna twee keer zo steil worden als de kombochten op de legendarische oval van Indianapolis, waar de banking ‘maar’ 9.2 graden is. Op dat circuit ging het tijdens de Grand Prix van Amerika in 2005 vreselijk mis voor bandenleverancier Michelin: na een reeks klapbanden in de trainingen trokken alle auto’s op Michelin-rubber zich vanwege de onveilige situatie op het ovalgedeelte terug voor de race, met als gevolg dat alleen de zes auto’s die gebruikmaakten van Bridgestone-banden deelnamen aan de wedstrijd.

Bandendrukdilemma

Volgens Pirelli’s motorsportbaas Mario Isola komt de Italiaanse bandenleverancier voor een enorme uitdaging te staan om met de vernieuwde Arie Luyendijkbocht een dergelijk fiasco als op Indianapolis te voorkomen.

“We hebben liever niet dat die bocht een banking krijgt,” geeft Isola toe in een interview met RaceFans. “We zijn momenteel aan het evalueren wat het zou betekenen, omdat de banden dan natuurlijk veel meer te verduren gaan krijgen. Om de banden bestand te laten zijn tegen dit soort krachten zullen we de minimum bandendruk moeten verhogen. Het probleem wat je dan echter krijgt is dat de bandendruk veel te hoog zou zijn voor de rest van het circuit. Het is geen eenvoudige kwestie.”

Inhaalmogelijkheden

De Arie Luyendijkbocht wordt aangepast om op start/finish en in de Tarzanbocht meer inhaalmogelijkheden te creëren. Met de banking zullen de coureurs de bocht namelijk vol gas met een opengeklapte DRS-vleugel kunnen nemen.

Koen Sniekers / RTL GP
Dit is een artikel van
`