Formule 1

Ferrari-teambaas verdedigt teamorders tijdens Spaanse GP

12 mei 2019 22:39 Aangepast: 12 mei 2019 22:40

Ferrari-teambaas Mattia Binotto denkt dat zijn team zondag de juiste strategische keuzes heeft gemaakt in de Grand Prix van Spanje. De Italiaanse renstal wachtte tot twee keer toe lang met het uitvoeren van teamorders, maar volgens Binotto waren de keuzes volledig gerechtvaardigd.

Na de start van de Spaanse Grand Prix lag Vettel vierde voor teamgenoot Leclerc, maar omdat de Duitser bij de start een flinke ‘flat spot’ op zijn rechtervoorband had opgelopen, kon hij het tempo van de beide Mercedessen en de Red Bull van Max Verstappen niet volgen. Het duurde niet lang voordat Charles Leclerc klem kwam te zitten achter zijn teamgenoot, maar pas na een aantal ronden kwam vanaf de pitmuur de radioboodschap voor Vettel dat hij zijn teamgenoot er voorbij moest laten.

Tijdens de eerste serie pitstops wisselde Vettel naar de Medium-compound, terwijl Leclerc naar de harde band wisselde en zonder tweede pitstop de race probeerde uit te rijden. Door de verschillende strategieën kwam Vettel later klem te zitten achter Leclerc, maar opnieuw duurde het een aantal voordat Ferrari ingreep en Leclerc zijn teamgenoot liet passeren, waardoor het deze keer Vettel was die flink wat tijd verloor.

Door de komst van de Safety Car zocht Leclerc laat in de race alsnog voor de tweede keer de pits op, waardoor hij afweek van zijn geplande strategie en het onduidelijk is of Ferrari alsnog de laatste podiumplek van Verstappen af had kunnen pakken. Toch denkt teambaas Mattia Binotto dat zijn team zondag juist heeft gehandeld.

Optimaal teamresultaat

“Het is nooit een makkelijk besluit om te nemen, maar we hebben sinds de start van het seizoen wel bewezen dat we uiteindelijk altijd het resultaat van het team proberen te optimaliseren,” aldus Binotto, nadat Ferrari eerder dit seizoen ook al een aantal keren haar beide coureurs van plek moest laten wisselen. “We hebben in het verleden al van plek gewisseld en hebben dat vandaag ook gedaan, vooral omdat beide coureurs vanaf de start op een andere strategie zaten.”

“Hadden we ze eerder van plek moeten laten wisselen? Zodra je dat doet moet je zeker weten dat de achterliggende coureur meer snelheid heeft, anders wissel je ze van plek zonder resultaat. Het duurt soms een aantal ronden voordat je daar pas echt een oordeel over kunt vellen.”

'Hebben tot het juiste moment gewacht'

Over het moment dat Leclerc later in de race aan de kant moest voor Vettel antwoordt Binotto: “Charles was op dat moment met Verstappen in gevecht om de derde plek. Hij was bezig met een éénstopper, dus het was belangrijk dat hij geen rondetijd zou verliezen op dat moment. Ik denk dat we tot het juiste moment hebben gewacht. Ik weet niet hoe we het anders gedaan zouden moeten hebben.”

Moeizame pitstops

Naast het gedoe met de teamorders verloren beide Ferrari-coureurs in de race ook flink wat in de pits. Problemen met het linker achterwiel zorgden bij zowel Vettel als Leclerc voor kostbare seconden tijdverliet: “Bij beide pitstops zat de schroefdraad van de wielmoer linksachter verkeerd,” verklaart Binotto. “Zo simpel kan het zijn.”

Door de vijfde 1-2 op rij van Mercedes heeft het team van Ferrari na vijf races al bijna 100 punten achterstand op de regerend wereldkampioen. Mercedes heeft na de GP van Spanje 217 punten gescoord. Ferrari staat tweede met ‘slechts’ 121 punten.

RTL GP

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`