Wat kunnen we dit seizoen verwachten? Trekt Max Verstappen zijn dominantie uit 2022 door? Welke invloed heeft de overvolle racekalender van dit jaar? En wat kunnen we verwachten van nieuwkomer Nyck de Vries? Het is duidelijk: de Formule 1 is begonnen. In Bahrein worden de eerste meters gereden, in dit artikel krijg je de informatie die je nodig hebt.
Bij de start van het nieuwe seizoen lijkt alles erop te wijzen dat Max Verstappen in zijn Red Bull een serieuze poging kan gaan ondernemen om weer wereldkampioen te worden. Want ook de eerste vrije trainingen in Bahrein verliepen crescendo.
Red Bull goed uit de startblokken
Voormalig coureur en RTL GP-presentator Allard Kalff volgde het voorseizoen op de voet. Hij is duidelijk: "Als je naar de testdagen kijkt heeft Red Bull het sterkste pakket. Ik vind het wel te vroeg om te zeggen dat ze 23 races oppermachtig zullen zijn."

De testdagen vorige week verliepen dus goed voor Red Bull, en wat minder voor de concurrenten. "Red Bull Racing is de snelste", zegt Kalff. "Daarachter heb je Ferrari en Mercedes, maar misschien is Aston Martin op dit moment wel het derde team, net voor Mercedes. Daarachter is er geen peil op te trekken."
Dat Aston Martin de zaken bij de start van het nieuwe seizoen goed voor elkaar heeft, bleek vandaag in de vrije trainingen, waar Aston Martin-coureur Fernando Alonso eerst de tweede tijd neerzette, nog voor Verstappen en in de tweede training zelfs de allersnelste was.
Strijd
Ook Beitske Visser zag Red Bull er tijdens de testdagen bovenuit steken. Visser is coureur in de W-series, waar ze vorig jaar als tweede eindigde. "Ik ben benieuwd naar de kwalificatie van morgen", zegt Visser. "Dan zullen we echt zien hoe elk team uit de winterstop is gekomen. We hebben met de test al wel wat gezien, maar je weet na die testdagen toch nog niet helemaal wie er precies met wat voor spullen rijdt."
Visser en Kalff hopen in ieder geval op een mooie strijd. "Ik hoop dat het spannend wordt", zegt Visser. "Dat is het leukste om naar te kijken, als het een mooi gevecht is op de baan. Tot nu toe lijkt Red Bull wel heel sterk, maar we gaan het zien."
"Van mij mag Max 20 races winnen", zegt Kalff." "Maar ik hoop wel dat we elke race strijd gaan zien."
Nyck De Vries
Hoewel de meeste ogen zullen zijn gericht op wereldkampioen Max Verstappen, zal er dit seizoen ook veel aandacht zijn voor nieuwkomer Nyck de Vries. De 28-jarige Fries maakte vorig seizoen als invaller zijn debuut in de koningsklasse, en gooide meteen hoge ogen, door tijdens de grand prix van Italië als negende te eindigen.
Dit seizoen is De Vries vaste coureur voor Alpha Tauri. Hoewel de kans dat hij bovenin het klassement mee kan doen klein is, zijn de verwachtingen hooggespannen. "De auto van Nyck de Vries zou in principe goed genoeg moeten zijn om punten te halen", aldus Allard Kalff. En die haal je alleen maar met een plek in de top 10.

Beitske Visser kent Nyck de Vries uit haar woonplaats Uitwellingerga (425 inwoners), en kijkt uit naar zijn prestaties dit seizoen. "We komen uit hetzelfde dorp, we kennen elkaar van kinds af aan", zegt ze. "Ik weet dat hij er keihard voor werkt. En hij heeft zijn hele carrière laten zien hoe goed hij is. Hij moet op zichzelf vertrouwen, dan komt het goed."
Allard Kalff hoopt vooral dat De Vries niet vergeet te genieten dit seizoen: "Ik verwacht van Nyck de Vries niets meer en minder dan dat hij het meeste uit zichzelf, zijn auto en het team haalt, en dat hij ervan geniet. Het resultaat zien we aan het eind van het jaar wel."
Nieuwe gezichten, oude bekende
Behalve De Vries zijn er dit seizoen nog twee nieuwe gezichten in de Formule 1. De Australiër Oscar Piastri rijdt in 2023 voor McLaren. Hij vervangt Daniel Ricciardo, die we dit jaar niet terugzien op de grid.
Logan Sargeant maakt zijn debuut in de Formule 1 voor het team van Williams. De Amerikaan rijdt dit seizoen maar liefst drie keer in zijn geboorteland. Behalve de Grand Prix van de Verenigde Staten op het circuit van Austin staan dit jaar ook races in Miami en Las Vegas op de kalender.
Na twee jaar als reserverijder maakt Nico Hülkenberg zijn rentree als vaste coureur. Hij rijdt dit seizoen voor Haas, en vervangt Mick Schumacher.
Volle kalender
De racekalender is dit jaar voller dan ooit, met maar liefst 23 races. Behalve de race in Las Vegas is ook de grand prix van Qatar toegevoegd aan het programma. In 2021 werd al eens geracet op het Losail International Circuit, en dit jaar keert het circus er terug.

Uiteraard doet de F1 ook dit jaar Zandvoort weer aan, en wel in het laatste weekend van augustus. Op zondag 27 augustus vindt de Grand Prix van Nederland plaats.
Ook monteurs en engineers lang van huis
Volgens Kalff is 23 races in één seizoen eigenlijk te veel. "Het is heel zwaar, niet alleen voor de rijders, maar ook voor de teams eromheen. Van de coureurs kun je nog zeggen dat ze een miljoenensalaris verdienen, maar alle monteurs en engineers zijn dit jaar ook weer 23 weken van huis."
Visser denkt niet dat de volle kalender in de loop van het seizoen een rol zou kunnen gaan spelen in het kampioenschap. "Het wordt er natuurlijk zwaarder van. Je hebt minder rust tussendoor, en het reizen eist zijn tol." Toch denkt ze dat de coureurs klaar zijn voor het drukke seizoen: "Ik denk dat alle coureurs in de winter hard getraind hebben, en er fysiek goed voorstaan. Dat zou geen probleem moeten zijn."